איראן עלתה על המסלול המוביל לייצור נשק גרעיני - וממשיכה להתקדם בו במלוא הקצב, כך מתריעים בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בווינה (סבא"א).

השבוע דיווחה הסוכנות על שני ממצאים המעידים כי איראן עברה לייצור אורניום לשימוש צבאי, תוך חציית הקווים האדומים שהציבה בפניה הקהילה הבינלאומית. איראן מייצרת אורניום מועשר ברמה של 60% במערך מבצעי חדש במרכז הגרעיני בנתנז, והיא הכניסה לשימוש שני "מפלים" של סרכזות מתקדמות, במקום אחד עד כה. ניסוי בהפעלה זו נערך במשך כמה ימים במהלך חודש אפריל.

עד אמצע אפריל הפיקה איראן אורניום מועשר עד לרמה של 20%, מה שמהווה חריגה משמעותית מהסכם הגרעין, שאפשר לה העשרה עד לרמה של 3.67% בלבד. לצורך ייצור פצצה גרעינית יש צורך באורניום מועשר ברמה של 90%, ומהרמה הנוכחית הדרך לשם קצרה יחסית, גם אם היא מצריכה ביצוע של כמה שלבים מוקדמים.

ראש הממשלה נפתלי בנט במסר לאיראן, במסגרת ביקורו בפיקוד צפון (צילום: עומר מירון / לע"מ)

הממצא המדאיג השני של סוכנות האנרגיה הבינלאומית הוא ייצורם של 200 גרם של אורניום מתכתי המשמש לצרכים צבאיים בלבד. בהסכם שנחתם עמה בשנת 2015 התחייבה איראן לא לייצר או לרכוש פלוטוניום או אורניום מתכתי או צירופים שלהם במשך 15 שנה, אולם מאז ארה"ב יצאה מההסכם ואיראן מפירה אותו חדשות לבקרים.

אנשי סבא"א הסבירו כי בכך הגיעה איראן לשלב השלישי מתוך תוכנית של ארבעה שלבים. השלב הרביעי הוא ייצור של דלק גרעיני. טהרן ממשיכה לטעון כי בכוונתה לייצר דלק מתקדם לצורכי כור המחקר שלה בבירה, שבו, כפי שחשפה ישראל, היא ניסתה בעבר לייצר נשק גרעיני.

ארה"ב הביעה את דאגתה על ההתקדמות בייצור האורניום המתכתי. "לאיראן אין כל צורך לייצר אורניום כזה", הצהירה מחלקת המדינה. "בחומר הזה ניתן לעשות שימוש בייצור נשק גרעיני".

בזירת המו"מ לחידוש ההסכם נמשך המבוי הסתום על אף הניסיונות לחדש את שיחות הגרעין שנפסקו בווינה ב־20 באפריל. ארה"ב חזרה וקראה לאיראן לחדש את המו"מ. באירופה עדיין מקווים כי ניתן יהיה לחדש את השיחות בתחילת ספטמבר ומסתמכים על הצהרותיו של הנשיא החדש אברהים ראיסי, שלפיהן הוא ינקוט את הצעדים הדיפלומטיים הנדרשים כדי להפסיק את החרם האמריקאי על ארצו.

אברהים ראיסי (צילום: רויטרס)
אברהים ראיסי (צילום: רויטרס)

בריטניה, גרמניה וצרפת, החתומות על הסכם הגרעין, פרסמו הודעה משותפת המביעה דאגה מצעדיה של איראן. לפי ההודעה, איראן מפירה את ההסכם באופן בוטה ומגבילה מאוד את הפיקוח באתריה. בשעה שהיא מסרבת לשאת ולתת בווינה, איראן יוצרת עובדות מוגמרות בשטח, המסבכות עוד יותר את החזרה להסכם. שלוש המעצמות קוראות לאיראן להפסיק מיד את ההפרות ולחדש את השיחות בווינה.