"אם לא תינקט פעולה דחופה, למעלה מארבעה מיליון בני אדם ברחבי לבנון - בחלק הארי ילדים ומשפחות בסיכון - עלולים להתמודד עם מחסור קריטי במים או להינתק לחלוטין מאספקת מים בטוחה", כך התריעה היום (שבת) יוניסף, קרן החירום הבינלאומית של האו"ם לילדים.

"בחודש שעבר הזהירה הקרן כי למעלה מ-71% מאוכלוסיית לבנון עלולה לאבד גישה למקורות מים הקיץ. מאז, המצב המסוכן נמשך, תחת עומס עצום על מקורות שירותים בסיסיים כגון מים, תברואה, חשמל ובריאות. מתקנים חיוניים כמו בתי חולים ומרכזי בריאות היו ללא גישה למקורות מים בטוחים בעקבות מחסור בחשמל, מה שהעמיד בסיכון חיים של רבים", הוסיפה.

בהודעתה, הבהירה כי "במידה וארבעה מיליון בני אדם ייאלצו לפנות למקורות מים לא בטוחים, בריאות הציבור תיפגע, ולבנון עלולה לראות עלייה במחלות העוברות במים, בד בבד לעלייה בתחלואת הקורונה". 

יוניסף קראה בסוף דבריה "לשיקום דחוף של אספקת החשמל. זהו הפיתרון היחיד להמשך תקין של אספקת שירותי מים תקינים במדינה. הצורך בכך הוא עצום, והרכבתה של ממשלה חדשה היא קריטית להתמודדות עם המשבר הנוכחי, באמצעות פעולה נחושה ושיטתית להגנת חיי הילדים ולהבטחת גישה למקורות מים ולשירותים בסיסיים".

מחאה בלבנון (צילום: רויטרס)
מחאה בלבנון (צילום: רויטרס)

כזכור, לבנון נמצאת במשבר חמור במיוחד מבחינה כלכלית וחברתית. חברת החשמל הלאומית, התלויה בדלק מיובא, מספקת שעות ספורות של חשמל ביום לבתים ולעסקים, וכמעט 80% מאוכלוסיית המדינה חיים כיום בעוני, כך הודיע משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים.

המטבע הלבנוני נמצא אף הוא בצניחה מתמדת, וכעת הוא נמכר ב -20,000 לירות לבנוניות לדולר בשוק השחור, בעוד השער הרשמי נקבע על 1,500 לירות לדולר. מחירו של ליטר דלק עלה בשנה האחרונה ביותר מ -220%, מה שהוביל לשוק שחור המשגשג במסגרת התנאים.

שר הביטחון בני גנץ, אמר בתחילת החודש כי "ההתפרקות של לבנון היא טרגדיה. מדינת ישראל קוראת לעולם לסייע ומוכנה לסייע בעצמה, אך לא נאפשר לטרגדיה הלבנונית לחצות את הגבול לישראל".