מאות חפצים אישיים של קורבנות מלחמת העולם השנייה נמצאו לאחרונה על ידי ארכיאולוגים בבורות קבורה שנחשפו ליד הכפר Chojnice שבפולין, ב"עמק המוות" הידוע לשמצה שבו ביצעו הנאצים מעשי רצח המוניים בחודשי המלחמה הראשונים.

במחקר שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת Antiquity חשפו חוקרים מהאקדמיה הפולנית למדעים בוורשה עצמות אדם, לצד מאות חפצים יקרי ערך של הקורבנות, בהם תכשיטים, שעונים, טבעות נישואים וקליעי אקדח, המעידים כי הקורבנות נורו בזה אחר זה מטווח קרוב. הם גילו כי בחודשים הראשונים של המלחמה, לאחר כיבוש פולין, הוציאו הנאצים להורג כ־12 אלף אזרחים באזור "עמק המוות", בהם כוהנים ואינטלקטואלים פולנים, משפחות יהודיות ובעלי מוגבלויות.

הגופות הוטמנו בשורה ארוכה בתעלות שהצבא הפולני הנסוג חפר להגנה, ורק בתום המלחמה, באמצע שנת 1945, חזרו הנאצים לאזור כדי לשרוף את הגופות כדי לנסות להסתיר את הזוועה. בין החפצים החשובים שנמצאו הייתה טבעת הנישואים שהייתה שייכת לאירנה שידלובסקה, חברה בכוח מחתרת פולני שנאבק בכובשים הנאצים.  צוות המחקר מתכוון כעת לנתח את העצמות לפני שיקבור אותן מחדש, בתקווה שה־DNA יסייע בזיהוי קורבנות וקרובי משפחה ששרדו.