ביום שני האחרון, עם המעבר של התאריך ל-31 לחודש, אישרו בפנטגון כי הטיסה האחרונה מאפגניסטן לארצות הברית, עזבה את נמל התעופה בקאבול. מייג'ור גנרל, כריס דונהאו, מפקד הדיוויזיה המוטסת ה-82, היה החייל האמריקאי האחרון שעלה על טיסת הפינוי האחרונה, ובכך הסתיימו 20 שנה של נוכחות צבאית אמריקאית על אדמת אפגניסטן. 

מאות אלפי בני אדם פונו ב"רכבת אווירית" מאסיבית על ידי ארה"ב ובעלות בריתה בשבועות האחרונים, אולם עדין מאות בני אדם, שסייעו לאורך השנים למדינות המערב במלחמה, נותרו מאחור. על פי ההערכה של מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, בין 100-200 אמריקאים נותרו מאחור. 

ממשל ביידן ספג ביקורות בשבועות האחרונים על הנסיגה, שנתפסת כצעד המשמעותית ביתר במדיניות החוץ של הנשיא האמריקאי מאז שנכנס לתפקידו ב-20 בינואר. חברי הקונגרס משני צידי המתרס התנגדו להחלטת הממשל לעזוב כל עוד לא כל האזרחים האמריקאים מצאו דרך לעזוב את אפגניסטן. "אני מפציר בממשל ביידן להמשיך ולעבוד עם האירגונים הלא ממשלתיים ושותפים נוספים ברחבי העולם כדי להבטיח שנשתמש בכל הכלים בפינוי כל האזרחים שנותרו מאחור", אמר הסנאטור ג'ף מרקלי, חבר המפלגה הדמוקרטית. 

חיילים אמריקאים מסייעים בפינוי מנמל התעופה בקאבול, אפגניסטן (צילום: U.S. Marine Corps/Sgt. Samuel Ruiz/Handout via REUTERS)
חיילים אמריקאים מסייעים בפינוי מנמל התעופה בקאבול, אפגניסטן (צילום: U.S. Marine Corps/Sgt. Samuel Ruiz/Handout via REUTERS)


בהודעה לעיתונות, אמר חבר הקונגרס וחבר וועדת החוץ האמריקאית, לי זלדין, כי "ארה"ב השלימה את נסיגתה מאפגניסן, כאשר אמריקאים רבים עדין תקועים מאחורי קווי האויב. 85 מיליארד דולר, נשק וציוד אמריקאי נפלו בידי הטליבאן. זהו ביזיון היסטורי גדול ממדים". 

עם הנסיגה האמריקאית עולה השאלה, האם היא תעצב מחדש את סדרי העדיפות של מדיניות החוץ האמריקאית. שאלה נוספת שנותרה ללא מענה בשלב זה, האם הממשל יחשב מסלול מחדש בנושאים אחרים, כמו איראן. 

שגריר ישראל לשעבר בארצות הברית, דני אילון, אמר לג'רוזלם פוסט כי "למרות שההחלטה היא נכונה, הביצוע נערך בצורה לא טובה. זה לא מתאים למעצמה, זה פגע במוניטין של ארה"ב ועשוי לגרום לשחיקה בהרתעה שלה, דבר שעשוי לגרום לבעלות ברית כמו טיוואן לחוש חרדה. לכל צעד שאמריקה תנקוט מעתה והאלה יהיו השלכות". 

"ארה"ב תצטרך למנף את עצמה מחדש על ידי חיזוק הקשרים עם בעלות ברית כמו דרום קוריאה, יפן, סין וישראל ועם מדיניות ערביות מתונות אחרות הפועלות נגד איראן. זו הסיבה לחשיבות הגדולה לפגישה בין ביידן לבין ראש הממשלה נפתלי בנט. הפעם האחרונה שאיראן השעתה מיזומתה את תוכנית הגרעין שלה הייתה בשנת 2003, עם הפלישה האמריקאית לעיראק. איראן חששה כי יהיה הבאה בתור", הוסיף.

לדבריו, "ארה"ב תצטרך לנקוט עמדה נחושה יותר במו"מ עם איראן ולהבהיר כי במידה ולא יגיעו לשולחן המשא ומתן, לממשל האמריקאי יש אפשרויות אחרות. אני מאמין של במקרה ביידן השמיע את המסר הזה דווקא בפגישה עם בנט". 

נפתלי בנט וג'ו ביידן (צילום: אבי אוחיון, לע''מ)
נפתלי בנט וג'ו ביידן (צילום: אבי אוחיון, לע''מ)


סגן הנשיא בקרן המחקר להגנה על הדמוקרטיות, ג'ונתן שנצר, אמר לג'רוזלם פוסט כי ככל הנראה שממשל ביידן יתמקד כעת בסין. "המטרה היא להתבסס באסיה. היציאה מהמזרח התיכון הייתה ממוסגרת. הבית הלבן מסמל כעת את הנסיגה כמשימה מסובכת שהושלמה. אם זה יהפוך לנרטיב פוליטי, ביידן יכול להתקדם במדיניות החוץ לחלקים 'מסוכנים יותר' כמו ההסכם האיראני". 

"ביידן צריך לשים לב אבל שמשא ומתן עם אויבים של ארה"ב כרוך בסיכון רב. איראן יכולה להתל בארצות הברית, בדיוק כפי שעשו הטילאבן. כמו כן אסור לשכוח כשיש נשק גרעיני במאזן, ההימור גבוה הרבה יותר", הוסיף.

ניסאן רפאטי, פרשן לענייני איראן בקבוצה המתמקדת בהסכם הגרעין ובמדיניות האזורית של אירן, מעריך כי האירועים באפגניסטן לא בהכרח עשוים לשנות הגישה של הממשל בטווח הקצר. "מטרת השיחות היא להפוך את ההתקדמות הגרעינית של אירן, ולמרות שהם ממשיכים להרחיב את מלאי האורניום המועשר, יש אפשרות לצמצם את זמן הפריצה לגרעין. הצוות של הנשיא ביידן עדין רואה חזרה הדדית להסכם כאופציה להתמודדות עם הנושא האיראני". 

"עם זאת, אני חושב המכשול העיקרי כרגע הוא דווקא בצד האיראני, הם לא התנהלו ברצינות המרבית במשא ומתן האחרון ועדין לא החזירו את תשובתם. ככל שהעיכוב גדל, כך ארה"ב ואירופה תבחן אפשרויות לאותת לאיראנים שההתעלמות אינה רצויה. הישיבה הקרובה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית עשויה לחדד את המסר", אמר רפאטי. 

שיחות להצלת הסכם הגרעין בווינה (צילום: רויטרס)
שיחות להצלת הסכם הגרעין בווינה (צילום: רויטרס)


מייק פרגנט, בכיר מכון הדסון, העריך כי "הנסיגה מאפגניסטן העצימה את אויביה של ארה"ב ואויביה הגיאו-פוליטיים ברחבי העולם. אובדן החיים ואובדן האמון מצד בעלות הברית החלישו את מדיניות החוץ והביטחון הלאומי של ביידן. ההפסד באפגניסטן הוא הרסני ועשוי להשפיע בצעדים מול הרפובליקה האיסלמית של איראן". 

"הדיפלומטיה האמריקאית נכשלה בשיחות בווינה ולאחר מכן נכשלה בקאבול. הבעיה שביידן לא רואה בנסיגה ככישלון, הוא וציוותו מברכים על היציאה מקאבול ושוכחים את העובדה כי השאירו מאחור אמריקאים רבים כשהם מוקפים במחבלים. אובמה וביידן כסגנו, הפקירו את עיראק לדעאש והקריבו את סוריה על מנת לשמור על הסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית. אני מודאג שהצוות של ביידן, שמורכב מאותם אנשים, יקריב את עיראק ובעלות ברית חדשות על מנת לחזור להסכם, שתוקפו פג", הוסיף.