מריה קולסניקובה, ממנהיגות המחאה האזרחית של האופוזיציה בבלארוס, נידונה היום (שני) ל-11 שנות מאסר, ועורך דינה, מקסים זנאק, נידון לעשר שנים בכלא. השניים הורשעו בניסיון להפיל את השלטון.

בסיום המשפט שהתנהל בדלתיים סגורות, קבע בית המשפט במינסק בדיון פומבי כי קולסניקובה וזנאק אשמים בעבירות של קשירת קשר לתפיסת השלטון, קריאות לפעולה במטרה להזיק לביטחון הלאומי וקריאה לפעולות שנועדו לפגוע בביטחון המדינה באמצעות הקמתה של קבוצה קיצונית. השניים, חברי ועדת התיאום של האופוזיציה, כפרו באישומים וקולסניקובה הספיקה לומר כי מדובר ב"האשמות אבסורדיות".

קולסניקובה הייתה ממובילות קמפיין האופוזיציה בבחירות לנשיאות באוגוסט בשנה שעברה לצדן של המועמדות לתפקיד, סבטלנה טיחנובסקיה וורוניקה טספקלו, שגם בעלה היה מועמד להתמודד בבחירות ונעצר. לאחר שהרודן אלכסנדר לוקשנקו, הודיע על ניצחון בעקבות זיוף התוצאות והחל בדיכוי האופוזיציה, נמלטו טיחנובסקיה וטספקלו לחו"ל, בעוד שקולסניקובה נשארה במדינה והמשיכה את פעולות המחאה. בראשית ספטמבר 2020, עצרו אותה סוכנים של המשטר וניסו לסלק אותה לאוקראינה, אולם היא הצליחה לקרוע את הדרכון שלה בגבול ונלקחה למעצר בארצה.

"אנחנו דורשים את השחרור המיידי של מריה ומקסים, שאינם אשמים בכלום", מסרה טיחנובסקיה בעקבות גזר הדין. "זה טרור נגד הבלארוסים שמעזים להתייצב מול השלטון", הוסיפה.