בדיקות דנ"א חדשות הובילו לכך שחוקרים אמריקאים הצליחו לזהות גופותיהם של קורבנות מאסון התאומים, שנותרו ללא קבורה במשך 20 שנה. אחת מהן היא דורות' מורגן, שבתה ניקייה זכתה לקבל לאחרונה את הבשורה, וכעת תוכל להעניק לאמה מקום קבורה הולם. 

גופתה של דורות'י נעלמה בין ההריסות של מגדלי התאומים שקרסו ב-11 בספטמבר 2001. היא עבדה כסוכנת ביטוח במגדל הצפוני, ומאחר ולא בוצעה התאמת דנ"א לגופתה, היא לא זכתה להיקבר. "לא ידעתי שעדיין ממשיכים בניסיון לזהות את הגופות, אחרי כל כך הרבה שנים", אמרה בתה, ניקייה מורגן בת ה-44. 

במשך 20 השנים שחלפו מאז האסון, מרכז הבדיקות של ניו יורק המשיך בפרויקט חקר הנעדרים הגדול ביותר שנעשה בארצות הברית, באמצעות בדיקה מחדש של כ-22 אלף חלקי גופות שנשמרו היטב, לאחר שחולצו מההריסות. 

הפיגוע במגדלי התאומים, ה-11 בספטמבר (צילום: רויטרס)
הפיגוע במגדלי התאומים, ה-11 בספטמבר (צילום: רויטרס)

מדענים ממשיכים לבחון את המלאי העצום של שרידי הגופות שטרם זוהו, במטרה להתחקות אחר קשרים גנטיים, ולחברם ל-1,106 הקורבנות, המהווים כ-40% מכלל ההרוגים, שנותרו ללא התאמה. כל זאת, על מנת שבני משפחתם יזכו לקבור אותם כראוי. 

מורגן הגישה בעבר, בסמוך לטרגדיה, דגימות דנ"א של אמה. כעת, באמצעות הבדיקה החדשה – הצליחו להתאים את הדגימה לשבר עצם זעיר שנמצא בין אלפי חלקי הגופות. אמה, דורות'י, הפכה באופן רשמי לקורבן ה-1,646 במסגרת האסון שפקד את ארצות הברית, שזוהתה באמצעות בדיקת דנ"א. 

מתקפת הטרור הקשה ביותר על אדמת אמריקה מאז 11 בספטמבר 2001. זירת הטבח בסן ברנרדינו (צילום: רויטרס)
מתקפת הטרור הקשה ביותר על אדמת אמריקה מאז 11 בספטמבר 2001. זירת הטבח בסן ברנרדינו (צילום: רויטרס)

אלא שבאורח פלא, הקורבן ה-1,647 זוהה ימים ספורים לאחר מכן, אך שמו לא פורסם לבקשת בני משפחתו. דורות'י והקורבן הנוסף היו הזיהויים המוצלחים שנעשו מאז 2019. שכן, הזיהויים החיוביים מגיעים בתדירות נמוכה יחסית, לעומת אלו שזוהו בסמוך לאירוע ב-2001. 

בשונה מאירועים בהיקף קטן יותר, כמו קריסת המבנה בפלורידה בחודש יולי האחרון, שרידים רבים שחולצו מהריסות קריסת הבניינים נפגמו ועל כן היו כמויות מועטות של דנ"א לחלץ. 

בשנת 2005, הסוכנות שפעלה לזיהוי הקורבנות מסרה לבני משפחותיהם כי העבודה הופסקה בשל חוסר ההצלחה בביצוע התאמות דנ"א. אך הסוכנות חידשה את הפרויקט כבר באותה השנה, כאשר השתמשה בטכנולוגיה מדויקת יותר, שסייעה בביצוע בדיקות של דגימות שנותחו בעבר. בנוסף, העבודה חולקה בין המטה הראשי לבדיקות במנהטן, לבין מקום אחסון מיוחד, שנמצא תחת אחריותו של אתר הנצחת הקורבנות.

פיגוע התאומים ב-11 בספטמבר (צילום: רויטרס)
פיגוע התאומים ב-11 בספטמבר (צילום: רויטרס)


הסוכנות חדלה לתקופה מסוימת מביצוע הזיהוי וההתאמות בעקבות התפרצות הקורונה בארצות הברית. אך הפרויקט נותר בראש סדר העדיפויות, יחד עם ההבטחה שניתנה לבני משפחות הקורבנות, כך סיפרה ד"ר ברברה סמפסון, אחת מן הבוחנות בסוכנות בניו יורק. 

לדבריה, הסוכנות אופטימית לגבי זיהויים נוספים באמצעות הטכנולוגיה העדכנית, שצפויה לסייע למדענים לנתח באופן מיטבי את שרידי הגופות שטרם זוהו. "מדובר בטכנולוגיה רגישה יותר. אנו מלאי תקווה שהיא תסייע לנו לזהות גופות נוספות", אמרה סמפסון. "התחייבנו בעבר לעשות כל שביכולתנו, בכל הזמן שיידרש לכך".