"ירושלים לא תהיה יהודית" - זו הכותרת שבה בחר ארגון אל-קאעידה עבור סרטון חדש של המנהיג, איימן א-זוואהירי, שפורסם היום (שבת), 20 שנה אחרי שהארגון ביצע את המתקפה הגדולה בהיסטוריה בתוך ארה"ב.

על אף שתומכי אל-קאעידה ניצלו את התאריך הסמלי כדי להעלות על נס את הפיגועים עם סרטונים, פוסטרים ומילות הלל ברשתות החברתיות, הסרטון בן השעה, שהופץ על ידי א-סחאב, זרוע התקשורת של אל-קאעידה, כמעט שלא נגע במתקפת הטרור חסרת התקדים. לעומת זאת, הוא עסק רבות במאבק למען הפלסטינים ובמאבקים נוספים של הג'יהאד ברחבי העולם.

באחת ההתייחסויות הבודדות למתקפה ב-2001, קשר זוואהירי בין הפיגוע לבין הנסיגה האמריקאית מאפגניסטן. "לא נשכח את  19 המוג'הידין, לוחמי האסלאם, שדקרו את אמריקה בלבה, פציעה שכמותה אמריקה לא טעמה קודם לכן מעולם", אמר. "והיום היא יוצאת מאפגניסטן, שבורה, מובסת, אחרי 20 שנה של מלחמה".

הסרטון החדש לא מפזר לחלוטין את הערפל לגבי גורלו של זוואהירי, מנהיג הארגון מאז חיסול אוסמה בן לאדן לפני עשור. בחודשים האחרונים נטען כי הוא מת בנסיבות טבעיות בסביבות אוקטובר-נובמבר אשתקד, אולם בסרטון החדש הוא התייחס לשני אירועים שהתרחשו לאחר מכן.

האירוע הראשון היה ההודעה על הנורמליזציה ביחסים בין ישראל לבין מרוקו מדצמבר 2020. האירוע השני היה פיגוע של ארגון חוראס א-דין, שנחשב לזרוע של אל-קאעידה בסוריה, נגד עמדה של הצבא הרוסי בינואר האחרון. עם זאת, זוואהירי לא דיבר על השלמת הנסיגה האמריקאית מאפגניסטן ועל ההשתלטות המחודשת של הטליבאן ועל כן ההערכות הן כי הסרטון לא הוקלט בתקופה האחרונה.