נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, הצהיר היום (ראשון) כי הוא מתכוון לרכוש מרוסיה כלי נשק ואמצעי לחימה בשווי של יותר ממיליארד דולר. הסיבה לכך, בין השאר, היא כדי להגן על גבולות המדינה נגד איום אפשרי מכיוון אוקראינה.

בשיחה עם עיתונאים במהלך ביקור בתרגיל זאפאד-2021, שמנהלים צבאות רוסיה ובלארוס, ציין לוקשנקו כי סוגיות הביטחון וההגנה זכו למקום גבוה בפגישה שקיים עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביום חמישי האחרון. לפי לוקשנקו, הכוונה היא לרכוש מרוסיה ציוד צבאי בשווי מיליארד דולר, והוא ציין כי במוסקבה הסכימו לספק את אמצעי הלחימה עד שנת 2025: "מדובר בתריסר מטוסים, חלקם כבר הגיעו, בעשרות מסוקים ובמערכות הגנה אווירית TOR-M2", אמר הנשיא הבלארוסי, שציין כי התקיימו גם שיחות על אספקת מערכות הגנה אווירית מדגם אס-400.

לוקשנקו הדגיש כי המטרה היא לעבות את אמצעי ההגנה בגבול הדרומי עם אוקראינה: "הגבול המערבי של בלארוס מכוסה לחלוטין עם מערכות טילים אס-300, אבל כעת יש לנו גם את הגבול הדרומי", אמר. "אנחנו חייבים להיות מוכנים, מדובר ב-1,200 ק"מ של גבול עם אוקראינה ועלינו לסגור אותו", הוסיף. 

תמרון זאפאד-2021 (מערב-2021) האסטרטגי, שנפתח ביום שישי האחרון ויימשך עד יום חמישי הקרוב, מתנהל באזורים שונים במערב רוסיה ובבלארוס בהשתתפותם של 200 אלף חיילים, 80 כלי טיס, 15 כלי שיט ו-760 טנקים ומשגרי רקטות. בנוסף משתתפות יחידות קטנות ממספר מדינות, בהן הודו, פקיסטן, ארמניה וסרי לנקה.

מאז שהחל התרגיל, התקיימה צניחה לילית ראשונה מסוגה של 600 לוחמים בציוד קרבי מלא ושלושים כלי רכב משוריינים, יותר מ-20 מפציצים ביצעו תקיפות נגד יעדי אויב מדומים ומטוס סוחוי-27 הרס טילי שיוט של "האויב". כמו כן, אמור להתבע שיגור של טיל טקטי מדגם איסקנדר-אם למרחק של 100 ק"מ. 

על אף שהתסריט של התרגיל עוסק ב"קואליציה מערבית של שלוש מדינות/כוחות שרוצות לנתק את בלארוס מהברית שלה עם רוסיה ולהפיל את המשטר במינסק", הנשיא פוטין, שאמור לבקר מחר בתרגיל, הצהיר כי התמרון לא מיועד נגד אף גורם חיצוני וכי מדובר בתמרון "הגיוני" לנוכח הנוכחות הגדולה של נאט"ו באזור.

למרות דברי ההרגעה של פוטין, בברית נאט"ו - ובמיוחד במדינות הבלטיות ובפולין - וגם באוקראינה, עוקבים מקרוב אחרי התמרון מחשש שהוא ישמש את רוסיה לפעילות התקפית בעתיד. שר ההגנה האסטוני, קאלה לאנט, הזהיר כי התרגיל עלול להסלים את המתיחות האזורית וקרא לשמור על "ערנות ומוכנות להגנה עצמית".