עיתון ה"ניו יורק טיימס" פרסם היום (שבת) תחקיר מקיף על ההתנקשות בראש תוכנית הגרעין האיראנית, מוחסן פחריזאדה, בו נטען כי החיסול הממוקד, שיוחס לישראל, בוצע בעזרת מקלע רובוטי שהופעל מרחוק.

לפי הדיווח, המקלע הרובוטי הוא מכונת ירייה בעלת טכנולוגיה מתקדמת שמופעלת באמצעות לווין ומסוגלת לצלוף במטרות מרחוק. המכשיר כולל כולל בינה מלאכותית ו"עיניים" שמורכבות ממצלמות מרובות, והוא מסוגל לירות 600 סיבובים בדקה.

עוד דווח כי המקלע, הרובוט, מרכיביו ואביזריו יחד שוקלים בערך טון, וכי הציוד פורק לחלקים הקטנים ביותר האפשריים והוברח למדינה חתיכה אחר חתיכה, בדרכים, מסלולים וזמנים שונים, ואז הורכב מחדש בחשאי באיראן.

כזכור, מוקדם יותר השנה דווח כי חיסולו של פחריזאדה בוצע באמצעות נשק במשקל טון שהוברח למדינה בחלקים בפעילות של המוסד בה נטלו חלק יותר מ-20 סוכנים, בהם בעלי אזרחות ישראלית ואיראנית, במשך כשמונה חודשי מעקב. 

הרובוט נבנה כך שיתאים לחלקו האחורי של ​​טנדר זאמיאד, דגם נפוץ באיראן. מצלמות שצפו במספר כיוונים הותקנו על הטנדר כדי לתת לחדר הפיקוד תמונה מלאה של המטרה וצוות האבטחה שלו, וכן של הסביבה הקרובה.הנתונים הועברו דרך הלווין במהירות האור אל המפעיל בחדר הבקרה.

הזמן שלקח לתמונות המצלמה להגיע לצלף ולתגובת הצלף להגיע למקלע, לא כולל זמן התגובה שלו, הוערך כ-1.6 שניות, ולפי הדיווח הבינה המלאכותית של המקלע מסוגלת לפצות על כך. בסך הכל הפעולה כולה ארכה פחות מדקה, חמישה עשר כדורים נורו ופגעו רק בפחריאזדה ולא באשתו שישבה לידו, עובדה שחוקרים איראניים מייחסים לשימוש בתוכנות זיהוי פנים.

כמו כן, הטנדר היה עמוס בחומרי נפץ, כך שניתן היה לפוצץ אותו לאחר ההתנקשות ולהשמיד את כל הראיות. לפי הדיווח שלב זה בתוכנית היה היחיד שלא בוצע בהצלחה, לאחר שהפיצוץ לא הצליח להשמיד לחלוטין את הרובוט.

המקלע הרובוטי בשליטה מרחוק מצטרף למזל"ט הקרבי בארסנל נשק ההייטק לביצוע חיסול ממוקד מרחוק. בניגוד למזל"ט, המקלע אינו מושך תשומת לב בשמיים ולא ניתן ליירטו, והוא יכול להיות מוסתר בכל מקום. אלו מאפיינים שעשויים לעצב מחדש את עולמות הביטחון והריגול.

לפי הדיווח, המקלע הרובוטי משנה לעומק את מאזן השיקולים של המוסד, אשר פועל מתוך עקרון וותיק שאם אין חילוץ, אין מבצע. שימוש במקלע כזה לא דורש נוכחות של סוכנים ולפיכך לא דורש פעולת חילוץ, ובכך מטה את המשוואה לטובת הפעולה.