סערת הצוללות: קוריאה הצפונית גינתה היום (שני) את הסכם רכישת הצוללות שנחתם בין ארצות הברית, אוסטרליה ובריטניה, ואת התוכנית לחלוק טכנולוגיה הקשורה לצוללות גרעיניות עם אוסטרליה. במדינה המבודדות בעולם ציינו כי העסקה עלולה "לעורר מירוץ חימוש גרעיני, ולהפר את האיזון באזור אסיה והפסיפיק". בכיר במשרד החוץ הצפון קוריאני, שצוטט בסוכנות הידיעות הרשמית של המדינה, הוסיף כי "זה טבעי שמדינות שכנות, בהן סין, גינו את הפעלות חסרות האחיות הללו, אשר הורסות את השלום והיציבות באזור".

כזכור, ביום רביעי הכריז ביידן על הסכם שנחתם עם אוסטרליה ובריטניה, וזזכה לשם AUKUS. ההחלטה המפתיעה למדי, לחלוק עם אוסטרליה טכנולוגיה רגישה העוסקת בתחום של צוללות גרעיניות, עוררה תגובה מסין - המטרה לכאורה של ההסכם המדובר.  אוסטרליה תהיה המדינה השנייה אחרי בריטניה שתתקבל גישה לטכנולוגיה גרעינית אמריקאית לבניית צוללות.

בהמשך, צרפת האשימה את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בכך "שדקר אותה בגבה" והתנהג כמו קודמו דונלד טראמפ, לאחר שפריז נדחקה מהסכם הצוללות. "ההחלטה האכזרית, החד-צדדית והבלתי צפויה הזו מזכירה לי הרבה את מה שטראמפ נהג לעשות", אמר שר החוץ הצרפתי ז'אן איב לה דריאן. "אני כועס ומר. זה לא נעשה בין בעלות ברית", הצהיר בראיון לתקשורת המקומית בצרפת.

עמנואל מקרון (צילום: איי אף פי)
עמנואל מקרון (צילום: איי אף פי)

לה דריאן סיפר בריאיון כי האוסטרלים גילו לצרפתים על ביטול ההסכם ביניהן רק כשעה בלבד לפני שראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון הודיע בשידור חי במסיבת עיתונאים על ההחלטה לבצע עסקה חדשה עם ארצות הברית ובריטניה. "זו הסיבה לכך שאני טוען לדו פרצופיות, זלזול ושקרים. כשיש לך בעלת ברית בשיעור קומה של צרפת, אתה לא מתייחס אליהם כך", אמר השר.