התפרצות הר הגעש 'קומברה וייחה', באי הספרדי, לה פלמה שבארכיפלג האיים הקנריים, אמנם לא גבתה, נכון לעת עתה, קורבנות, אולם יממה לאחר ההתפרצות ממדי האסון נחשפים. כ-5,000 בני אדם פונו מבתיהם וכ-100 בתים נהרסו כליל, בהתפרצות הגעשית הראשונה באיים הקנריים מזה כ-50 שנה.

הר הגעש התפרץ ביום ראשון, והתיז למרחק רב ליטרים רבים של לבה רותחת, וגם כעת הפעילות הגעשית נמשכת, והלבה שהציפה יערות סמוכים, עושה את דרכה לעבר האוקיאנוס. כמו כן, התושבים המקומים מדווחים על עשן סמיך. ראש המחוז, אנג'ל ויקטור טורס, אמר כי הר הגעש צפוי להשאר פעיל בימים הקרובים. 

המכון הוולקני באי העריך כי לאחר שהלבה תגיע לים, היא עלולה ליצור עננת גזים רעילים. דובר יחידת החירום הצבאית של ספרד אמר לטלוויזיה המקומית כי "מגע של הלבה עם הים עלול לגרום לפיצוצים". בעקבות כך, נאסרה התנועה הימית במקום. מנגד, המרחב האווירי נותר פתוח לאחר שלא אותרו בעיות ראות, כך מסרה רשות התעופה האזרחית, זאת לאחר שחברות תעופה מקומית ביטלו מספר טיסות בין האיים. 

התפרצות הר הגעש בלה פלמה (צילום: REUTERS/Borja Suarez)
התפרצות הר הגעש בלה פלמה (צילום: REUTERS/Borja Suarez)


ראש ממשלת ספרד ,פדרו סנצ'ס, שהגיע לזירת האירוע, אמר כי התושבים יקבלו סיוע. מנגד, שר התיירות, רייס מארוטו, ספג ביקורת רבה מצד פוליטיקאים רבים לאחר שאמר כי "ההתפרצות הייתה 'מופע נפלא שימשוך תיירים'".  כמו כן, גם חלק מהתיירים במקום הביעו ביקורת על דבריו וביקשו "לעזוב מהר ככל האפשר". 

כ-360 תיירים פונו מאתר הנופש בעקבות ההתפרצות והועברו לאי הסמוך, טנריף. דובר מפעילי המעבורות אמר כי "עד כה עזבו מכל בתי המלון באי למעלה מ-500 תיירים". אווה, תיירת מאוסטריה סיפרה כי "רעידת האדמה התרחשה בבוקר, ובשלוש בצהריים ביקשו מאיתנו לארוז ולצאת במהירות. זה נורא. אנחנו שמחים לחזור הביתה עכשיו".

מנגד, קיברלי, איש עסקים מבלגיה שיתף בהתרגשות כי הרגיש כמו "ילד קטן בפנים, התרגשתי מאוד. זה היה ביום ההולדת שלי, אז זה כמו מעין נר על עוגת אי. זו הייתה מתנה מדהימה והתפרצות מרשימה".

התפרצות הר הגעש בלה פלמה (צילום: REUTERS/Borja Suarez)
התפרצות הר הגעש בלה פלמה (צילום: REUTERS/Borja Suarez)


קומברה וייחה הוא רכס של מספר שרשרות פסגות געשיות באורך של 14 קילומטרים, ובגובה של קרוב ל-2,000 קילומטרים. לרכס ההרים יש השפעה משמעותית על האקלים של האי, הוא מחלק את האי לחצי מזרחי גשום וחצי מערבי צחיח יותר.

לה פלמה הוא האי הפעיל ביותר מבחינה געשית באיים הקנריים במשך כמה מאות השנים האחרונות. שבעה מתוך כ-120 הלועות של הקומברה התפרצו במהלך 500 השנים האחרונות.