נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, ונשיא צרפת, עמנואל מקרון, ערכו היום (רביעי) שיחת טלפון ראשונה מאז פרוץ המשבר בין שתי המדינות, כך נמסר בהצהרה הרשמית מטעם הבית הלבן. על פי ההצהרה, הנשיא ביידן הביע את מחויבותו המתמשכת כלפי ההתייעצות בין בעלות הברית בנושאים אסטרטגים לצרפת ולשותפות אחרות באירופה.  

עוד נמסר כי ביידן ומקרון החליטו בפתיחת "תהליך התייעצות מעמיקות", שמטרתן ליצור תנאים להבטחת והחזרת האימון בין המדינות ולבנות צעדים קונקרטיים עבור מטרות משותפות. לשם כך, סיכמו השניים להיפגש באירופה בסוף חודש אוקטובר הקרוב על מנת להגיע להבנות משותפות. כמו כן, הנשיא מקרון הודיע כי שגריר צרפת לארה"ב ישוב לוושינגטון כבר בשבוע הבא. 

כזכור, ביום שני האחרון דווח ברשת הטלוויזיה האמריקאית CNN כי דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, אישרה שבכוונת שני המנהיגים להיפגש בהקדם האפשרי והפגישה בין השניים, היא פרי יוזמתו של ביידן שרוצה "להעביר מסר כי הוא מעוניין להמשיך בשיתוף פעולה הדוק עם צרפת ולדון על צעדים משותפים". 

במהלך שיחת ביידן-מקרון, מוקדם יותר היום, הביע הנשיא האמריקאי את החשיבות האסטרטגית של הנוכחות הצרפתית באזור האינדו-פסיפי. כמו כן, ארה"ב הכירה בחשיבותה של "הגנה אירופית חזקה יותר ובעלת אמצעים, שתתרום לביטחון הטרנס -אטלנטי בפרט והעולמי בכללי". בסיום נמסר מהבית הלבן כי במסגרת המאבק המשותף בטרור, ארה"ב מתחייבת לחזק את תמיכתה בפעולות נגד טרור בחבל סאהל האפריקאי, פעולות שמנהלות מספר מדינות באירופה. 

כוחות צבא צרפתים בחבל הסאהל (צילום: REUTERS/Benoit Tessier)
כוחות צבא צרפתים בחבל הסאהל (צילום: REUTERS/Benoit Tessier)


המשבר בין המדינות, שכונה כאחד החמורים בשנים האחרונות, התרחש לאחר שארצות הברית ואוסטרליה בחרו לבצע עסקת רכש צוללות גרעיניות מבריטניה ולא מצרפת. מוקדם יותר היום דווח ברויטרס כי מסמכים אוסטרליים חשפו כי פרויקט הצוללות הצרפתי נמצא בסיכון במשך שנים. 

מהדיווח עולה כי כבר בספטמבר 2018 ועדת פיקוח עצמאית בראשות מזכיר חיל הים האמריקאי לשעבר, דונלד ווינטר, ייעצה לאוסטרליה לבדוק חלופות והעלתה את השאלה האם הפרויקט הוא אינטרס לאומי. דיונים ודיווחים בפרלמנט האוסטרלי על הפרויקט, שמחירו עמד על 60 מיליארד דולר טרם התחלתו, הציפו בעיות נוספות. כבר בחודש יוני אמר שר הביטחון לפרלמנט כי קיימת תכנית מגירה.

הצוללת הבריטית ''ונג'נס'' (צילום: רויטרס)
הצוללת הבריטית ''ונג'נס'' (צילום: רויטרס)


"הם יצטרכו לעצום את העיניים כדי לא להבין את הסכנה שעומדת בפניהם", אמר רקס פטריק, סנאטור עצמאי בדרום אוסטרליה, בהתייחסו לצרפת. בנוסף, מחוקק צרפתי העלה שאלות בפרלמנט ביוני בנוגע לחששות האוסטרלים מהעיכובים, והאם אוסטרליה שוקלת חלופות צוללות, כך עולה מהרישומים הפרלמנטריים בצרפת.

בין המדינות שגינו את הסכם רכישת הצוללות הייתה קוריאה הצפונית. במדינה ציינו כי העסקה עלולה "לעורר מירוץ חימוש גרעיני, ולהפר את האיזון באזור אסיה והפסיפיק". בכיר במשרד החוץ הצפון קוריאני, שצוטט בסוכנות הידיעות הרשמית של המדינה, הוסיף כי "זה טבעי שמדינות שכנות, בהן סין, גינו את הפעלות חסרות האחיות הללו, אשר הורסות את השלום והיציבות באזור".