הקונגרס האמריקאי אישר הערב (חמישי) את הצעת החוק המיוחדת למימון ההצטיידות מחדש של מערכות כיפת ברזל בישראל אחרי שהסעיף הוסר השבוע מהצעת התקציב בשל לחץ של הצירים הפרוגרסיביים במפלגה הדמוקרטית. ההצבעה עברה עם תמיכתם של 420 חברי קונגרס, בעוד עשרה התנגדו. 

ברוב גדול של תומכים דמוקרטים ורפובליקנים אושרה הצעת החוק שהגישה יו"ר ועדת ההקצאות, רוזה דה לאורו, ביום רביעי בלילה במטרה להקצות מיליארד דולר עבור ישראל לצורך הצטיידות מחודשת במיירטים של כיפת ברזל בעקבות מבצע "שומר החומות", וזאת בהתאם למזכר הבנות שנחתם בין הממשלים בשנת 2016 לחידוש מלאים של מערכת ההגנה אחרי מבצעים צבאיים.

"חידוש המיירטים ששימשו להגן על ישראל מפני התקפות הוא האחריות החוקית והמוסרית שלנו", הדגישה דה לאורו. "אנחנו מעבירים את החקיקה הזו כעת כדי להפגין את המחויבות הדו מפלגתית של הקונגרס לביטחון ישראל כחלק ממזרח תיכון עם שלום בר קיימא". 

ההצבעה על מימון כיפת ברזל (צילום: צילום מסך C-SPAN)
ההצבעה על מימון כיפת ברזל (צילום: צילום מסך C-SPAN)

ראש הממשלה, נפתלי בנט התייחס להצבעה ואמר: "תודה לחברי בית הנבחרים של ארה"ב, דמוקרטים ורפובליקנים כאחד, על התמיכה הסוחפת בישראל והמחויבות לביטחונה. מי שמנסים לאתגר את התמיכה הזאת, קיבלו היום תשובה ניצחת. העם בישראל מודה לעם האמריקני ולנציגיו על הידידות האיתנה".

שר הביטחון, בני גנץ אמר: "בשם מערכת הביטחון, אני מבקש להודות לממשל האמריקאי ולחברי הקונגרס, על האישור לסיוע ההצטיידות של ישראל במיירטי כיפת ברזל, כפי שסיכמתי בביקורי בארצות הברית לאחר מבצע שומר החומות. התמיכה הדו מפלגתית הרחבה בסיוע לישראל בארה"ב, מוכיחה שוב את עומק הברית האסטרטגית והערכית בין המדינות. הסיוע הוא חיוני להגנה על אזרחי ישראל מול ארגוני טרור שיורים על אזרחים ללא הבחנה, וגם מול איומים אזוריים נוספים. אישור ההחלטה הערב והמשך קידומה בסנאט יחזקו את ביטחון ישראל ויציבות האזור". 

כיפת ברזל (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
כיפת ברזל (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

ההצעה הועברה בהליך מזורז על פי החלטתו של מנהיג הרוב הדמוקרטי, סטני הוייר, לאחר שהסעיף הוצא השבוע מהצעת החוק למימון פעילות הממשל הפדרלי בלחץ של הצירים הפרוגרסיביים. כעת עוברת ההצעה לסנאט, שם היא גם צפויה לזכות ברוב דו מפלגתי, לפני שתגיע לשולחנו של הנשיא ג'ו ביידן לחתימה סופית.

במהלך הדיון שהתקיים, הביעו רבים מחברי הקונגרס תמיכה גורפת בסיוע לישראל. "אישור ההצעה משקף את האחדות הדו מפלגתית האדירה בקונגרס למען ביטחון ישראל", אמר יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי. "הסיוע הוא חיוני בגלל שביטחון ישראל הוא חיוני עבור ביטחונה של אמריקה".

"כיפת ברזל מייצגת את אחת השותפויות בין שתי האומות הנהדרות שלנו", הוסיף מצליף הסיעה הרפובליקנית, סטיב סקאליס. "הברית האדירה הזו מאפשרת לישראל להגן על עצמה נגד התקפות מעזה, נגד טרוריסטים שרוצים להרוס את ישראל כמדינה יהודית. ככה זה תמיד היה. אנחנו צריכים להיות עם ישראל לא רק ביום חמישי, אלא גם בימי שלישי, שני, בכל יום עלינו לעמוד לצד בעלת הברית שלנו".

צירים במפלגה הדמוקרטית גם לא הסתירו את ביקורתם על התנהלותם של עמיתיהם הפרוגרסיביים. "מספיק עם הפוליטיקה", קרא דיוויד סיסילין מרוד איילנד. "ישראל רוצה תמיכה דו מפלגתית. המשחקים הפוליטיים צריכים להסתיים". באופן חריג, דבריו זכו למחיאות כפיים באולם המליאה.

מנגד, חברת הקונגרס הפלסטינית-אמריקאית רשידה טלאיב, ממובילות הקו הפרוגרסיבי הקיצוני, שבה על התנגדותה לאישור הסיוע לכיפת ברזל. "אני לא אתמוך במאמצים לאפשר פשעי מלחמה ואלימות", קראה טלאיב, ששוב כינתה את ישראל "משטר אפרטהייד" והאשימה את ישראל בפגיעה במתפללים מוסלמים.