עו"ד דורון ארבלי, ראש רשות המסים לשעבר, התייחס למסמכי פנדורה שחשפו כיצד אנשי עסקים הסתירו את עסקיהם בחו"ל והסביר: "מקלט מס זה לא בהכרח מילה גסה, מפני שמדובר בדרך כלל במדינה קטנה שאין לה משאבי טבע ומחליטה להגביר את הפעילות הכלכלית וההומניטרית. אז קל יותר לחברות להתנהל שם, גם בגלל חוסר הפיקוח וגם מהבחינה הרגולטורית. פשוט פותחים חשבון בנק וככה מתנהלים".

לדברי ארבלי "המס בישראל הוא מס פרסונלי וברגע שתרצה למשוך את הכסף ולהשתמש בו, האדם הפרטי חייב לדווח על כך לרשות המיסים. אפשר להשתמש בחברה במקלטי המס כפלטפורמה, אבל ברגע שמוציאים אותו - חייבים לדווח ולשלם את המיסים גם במדינת ישראל". 

ארבלי התייחס בנוסף לשאלת החוקיות בנוגע למקלטי מס: "כל העניין הזה לא נולד עכשיו, אלא לפני הרבה מאוד עשורים כאשר לא היה פיקוח של המדינות, וגם הפיקוח הבנקאי לא היה. זה שימש ארגוני פשיעה וטרור וכתוצאה מכך, המדינות הבינו שמאבדות מיסים - מאז הפיקוח על הכסף התהדק".

אתמול פורסם באתר "שומרים" כחלק מחשיפת מסמכי פנדורה, כי נציג מטעם משפחתו של המיליארדר בני שטיינמץ ועורך דין לונדוני בדקו בשנת 2018 אפשרות להוציא מליכטנשטיין שתי קרנות עם כמיליארד אירו ולהעביר אותן לאיי קוק, וזאת לטענתם בגלל חוסר שביעות רצון מהנאמן בליכטנשטיין. באתר העריכו כי הסיבה היא שליכטנשטיין הקשיחה את החקיקה נגד מקלטי מס. מטעמו של שטיינמץ נמסר כי הפרסום הוא חלק "מקמפיין השמצה" נגדו וכי הוא "מנהל את ענייניו  תוך הקפדה על שמירת החוק ומדווח באופן מלא לרשויות המס" וכי "באיי קוק אין, לא היו ולא יהיו פעילויות או חשבונות".

סייע בעריכת הידיעה: דוד זבולוני, fm103