דוח של ועדת חקירה בצרפת שפורסם הבוקר (שלישי) מצא כי כ-216 אלף בני אדם היו קורבנות של התעללות מינית בכנסייה הקתולית במדינה מאז אמצע המאה הקודמת וכי לפחות 3,000 אנשי דת פדופילים פעלו במסגרת מוסדות הכנסייה.

הוועדה העצמאית בראשותו של ז'אן-מארק סובה הוקמה בשנת 2018 על ידי ועידת הבישופים של צרפת וועדת קהילות הדת הלאומית על רקע החשיפות של מקרי התעללות בתוך הכנסייה הקתולית, בצרפת ובמדינות רבות אחרות. הוועדה, שהורכבה מ-22 מומחים, רופאים, היסטוריונים, סוציולוגים וחוקרי דת, בחנה ארכיונים של הכנסייה, המשטרה ובתי המשפט וקיימה ראיונות עם עדים רבים.

הדוח שפורסם היום, ואשר מתפרש על פני 2,500 עמודים, מעריך 216 אלף בני אדם בני 18 ומעלה עברו התעללות מינית מידי כמרים ואנשי דת של הכנסייה הקתולית בעת שהיו קטינים מאז שנת 1950 ולאורך שבעים שנה. אולם כאשר מוסיפים לכך את הקורבנות של התעללות מצד אנשים שפעלו במסגרת הכנסייה ולא היו אנשי דת, המספר מזנק ל-330 אלף בני אדם.

סובה ציין כי החקירה העלתה כי 2,900 עד 3,200 כמרים ואנשי כנסייה אחרים ניהלו פעילות פדופילים, אולם הוא הודה כי "מדובר בהערכה מינימלית" וכי המספרים היו גבוהים יותר. סובה דרש כי הכנסייה הקתולית "תכיר באחריות למה שהתרחש". "היו כשלים אזרחיים ופליליים. מעל הכל, היו רשלנות, כשלים שתיקה", אמר. "הכנסייה לא ידעה איך לראות, לשמוע, לא ידעה כיצד להתייחס לסימנים, כיצד לנקוט בצעדים נחושים שהיו הכרחיים".

יו"ר הוועדה שיבח את הקורבנות שהעידו, אחרי שבמשך שנים לא האמינו להם ולא רצו להקשיב להם, והדגיש כי "בלי המילה שלהם, החברה שלנו הייתה עדיין בהכחשה לגבי מה שהתרחש". "אנחנו לא יכולים להבין את המציאות כפי שהיא אם אנחנו לא מאפשרים לעצמנו לחוש את מה שהקורבנות האלה עברו: סבל, בידוד ולעתים קרובות גם בושה ואשמה", אמר. "האנשים האלה היו קורבנות, הם הפכו לעדים ולשחקנים של האמת".

לפי הדוח, 60 אחוז מהנשים והגברים שעברו את ההתעללות בעת שהיו קטינים המשיכו לסבול מהפרעות רגשיות ומפגיעה בחיי המין שלהם בעת שהיו בוגרים, אך גם בקשריהם עם בני המשפחה ובקשרים החברתיים והמקצועיים שלהם.

פרנסואה דבו, הנשיא המייסד של התאחדות "המילה המשחררת", סיפר כי הוא היה העד הראשון שהופיע בפני הוועדה. "אתם תשלמו על כל הפשעים האלה", קרא דבו בהתייחסו לאנשי הכנסייה וציין כי צפויה תביעה של מיליארדי אירו. "הדוח הזה הוא הכרה מוסדית באחריות של הכנסייה, דבר שהאפיפיור והבישופים לא הצליחו לעשות עד היום".