שוטר לשעבר במשטרת סין שערק למערב חשף בריאיון מקיף ובלעדי לרשת CNN כיצד הוא השתתף בקמפיין הדיכוי האלים שמנהל המשטר נגד הקהילות של המוסלמים האויגורים בחבל שינג'יאנג שבמערב המדינה. "הכל היה מתוכנן מראש", העיד.

הבלש לשעבר, שזוהה בשם ג'יאנג וכיום מסתתר באירופה, סיפר לכתבי הרשת בריאיון שנמשך שלוש שעות כי הפעילות הסינית בשינג'יאנג כוללת מעצרים המוניים וחקירות נוקשות, גם של נשים ונערים, תוך הפעלת מכות ועינויים. "להרביץ להם, להכות אותם עד שהם חבולים", תיאר את ההתנהלות של אנשי הביטחון במחנות המעצר ובמתקני החקירות. "עד שהם כורעים על הרצפה ובוכים".

ג'יאנג סיפר כי הוא היה מוצב בתחנת משטרה במרכז המדינה, אולם נשלח לשינג'יאנג שלוש עד ארבע פעמים במסגרת קמפיין "מכה חזקה" שהשלטון הסיני בהנהגתו של הנשיא שי ג'ינפינג הפעיל החל משנת 2014 נגד המיעוט המוסלמי בטיעון של מלחמה בטרור הבדלני. הוא ציין כי כ-150 אלף אנשי ביטחון מכל רחבי המדינה נשלחו למחוז המערבי ואף הציג בפני העיתונאים מסמך משנת 2015 שכולל הנחיה לכל המחוזות להצטרף למאבק.

לטענתו של ג'יאנג, בפעם הראשונה הוא שמח לנסוע לשינג'יאנג מאחר שקיווה שההצבה תסייע לו לקבל קידום ומאחר שכל מי שנשלחו קיבלו שכר כפול והטבות נוספות. אולם לדבריו, בתוך זמן קצר הוא הבין את האופי האכזרי של המשימה. "הופתעתי כשהייתי שם בפעם הראשונה", אמר. "היו מחסומי ביקורת בכל מקום. מסעדות רבות ומקומות רבים היו סגורים. החברה הייתה מתוחה מאד".

בריאיון סיפר ג'יאנג כיצד הוא ומאות שוטרים חמושים נוספים ביצעו פשיטות וחיפושים מבית לבית, עצרו תושבים וכיסו את ראשיהם כאשר לקחו אותם לחקירות. "לקחנו אותם בכוח בלילה", שחזר. "אם היו מאות בני אדם במחוז אחד באזור, אז היית צריך לעצור מאות אנשים". הוא הוסיף כי השוטרים קיבלו שמות של אנשים שהיה צריך לעצור וכי נקבעו מכסות נדרשות של עצירים. "הכל היה מתוכנן וזו הייתה מערכת. כל אחד היה צריך לפגוע במטרה".

בחדרי החקירות, כך תיאר, נעשה שימוש בשיטות נוקשות, כולל קשירת אנשים לכיסא עשוי מתכת או עץ, תליית עצורים מהתקרה, אלימות מינית, מכות חשמל והדמיה של הטבעה במים (ווטרבורדינג), ובמקרים רבים העצירים גם נדרשו להישאר ערים במשך ימים שלמים ולא קיבלו מים או מזון. "לכל אחד היו שיטות שונות", שחזר. "היו אפילו מי שהשתמשו במוט או בשלשלאות ברזל עם מנעוליםץ השוטרים היו דורכים על פניו של החשוד או אומרים לו להודות".


מתוך CNN


הוא ציין כי העינויים פסקו רק כאשר העצירים הודו ואז הועברו למתקן כליאה אחר. "אם אתה רוצה שאנשים יודו, אתה משתמש באלה חשמלית עם שני קצוות חדים", סיפר. "היינו קושרים שני כבלים חשמליים בקצוות ומחברים את הכבלים לאשכים שלהם בעת שהאנשים היו קשורים".

לטענתו של ג'יאנג, הוא ניסה להימנע מאלימות קיצונית, אולם חלק מעמיתיו היו "פסיכופתים". הוא הוסיף כי הוא לא מאמין שמישהו מבין העצורים היה חשוד בטרור. "אלה אנשים רגילים", אמר. "אף אחד מהם לא ביצע פשע".

ג'יאנג, שטען כי הוא החל להתאכזב מהשלטון הקומוניסטי עוד לפני שנשלח לשינג'יאנג בשל רמות השחיתות של פקידי המשטר, מבין שהוא לא יוכל לשוב למולדתו לעולם. "הם יכו אותי למוות", אמר. "יעצרו אותי. יש המון בעיות – עריקה, בגידה, הדלפת סודות ממשלה, חתירה נגד השלטון. יפילו עליי את הכל. העובדה שאני מדבר למען האויגורים אומרת שיכולים להאשים אותי בהשתתפות בארגון טרור. יכולים להאשים אותי בכל דבר שעולה על הדעת".

כאשר נשאל אם הוא היה מוכן לעמוד מול אחד הקורבנות שנגדם פעל, הודה ג'יאנג כי הוא היה מפחד ו"עוזב מיד". "אני אשם, ואני מקווה שדבר כזה לא יקרה להם שוב", אמר. "אני מקווה לקבל את סליחתם, אבל זה יהיה קשה מדי לאנשים שסבלו מעינויים כאלה. איך אני יכול לעמוד מול אנשים כאלה? אפילו אם אתה רק חייל, אתה עדיין אחראי למה שקרה. אתה צריך לבצע פקודות, אבל הרבה אנשים עשו את זה יחד. אנחנו אחראים לכך".

לריאיון המלא ברשת CNN