ועדת הנובל בחרה היום (שישי) את זוכי פרס הנובל לשלום לשנת 2021. הוועדה התכנסה בעיר אוסלו, שם באופן מסורתי הפרס ניתן. הפרס מוענק לאנשים או ארגונים שעזרו לקדם באמצעות פעילותם את השלום ופעלו למען זכויות אדם או מטרות הומניטריות.

הוועדה החליטה להעניק את הפרס נובל למריה רסה ודמיטרי מוראטוב על מאמציהן להגן על חופש הביטוי, שהוא תנאי מוקדם לדמוקרטיה ולשלום מתמשך. מריה רסה היא עיתונאית מהפיליפינים שנחשבת לאחת המבקרות הבולטות של הנשיא רודריגו דוטרטה. ב-2020 היא הורשעה בעבירות של הוצאה דיבה, אך הרשעתה גונתה על ידי ארגוני זכויות אדם ונחשבה למתקפה על חופש הביטוי. 

דמיטרי מוראטוב הוא העורך הראשי של העיתון הרוסי "נובאיה גאזטה", שנחשב לאחד מכלי התקשורת היחידים ברוסיה שמתנהל באופן עצמאי לחלוטין ומבקר באופן קבוע את המשטר ואת הנשיא ולדימיר פוטין. 

בשנה שעברה פרס הנובל לשלום הוענק לתוכנית המזון של האו"ם. מדובר בתוכנית שהושקה בשנת 1961, ומטרתה להבטיח ביטחון תזונתי לאזרחי העולם ולהילחם בבעיית הרעב העולמית, בין היתר באמצעות איסוף והפצת נתונים בנושא והצעת פתרונות לשיפור החקלאות במדינות מתפתחות. על פי נתוניה, התוכנית מסייעת לכ-91 מיליון בני אדם ב-83 מדינות.

דוברת התוכנית אמרה כי הזכייה בפרס היוקרתי היא "רגע של גאווה". יושבת ראש ועדת הפרס, בריט רייס-אנדרסן, אמרה בנאום ההכרזה כי "הצורך לסולידריות בינלאומית ושיתופי פעולה חזק בזמנים אלה מאי פעם. עד לרגע שבו יהיה לנו חיסון, מזון הוא התרופה הטובה ביותר נגד כאוס. כ-265 מיליון בני אדם סובלים מרעב, ואנו קוראים לקהילה הבינלאומית לתקצב את התוכנית כראוי". שוויו הכספי של הפרס הוא כ-1.1 מיליון דולר.

בעבר זכו בפרס מנחם בגין ואנוואר סאדאת על הסכם השלום בין ישראל למצרים וכן יצחק רבין, שמעון פרס ויאסר עראפת על הסכם השלום בין ישראל לפלסטינים.