בדרך לעימות צבאי? נשיא סין שי ג'ינפינג נשבע במהלך הלילה (בין שישי לשבת) לממש מהלך שהוגדר כ"איחוד מחדש" עם טיוואן, אם כן לא הזכיר באופן מפורש שימוש אפשרי בכוח פיזי. הדברים נאמרים לאחר שבוע מתוח במיוחד מול מדינת האי. 

הוא נשא את הדברים במהלך אירוע מיוחד, שנערך בהיכל הגדול של בייג'ינג, לציון המהפכה שהפילה את שושלת הקיסרות האחרונה ב-1911. הוא ציין כי לעם הסיני ישנה "מסורת מפוארת של התנגדות להפרדה" (בין סין לטיוואן). הוא הסביר: ההיפרדות בין סין לטייוואן היא המכשול ביותר כיום להשגת איחוד מחודש של המולדת, והסכנה החבויה החמורה ביותר לאפשרות להתחדשות לאומית. הנשיא הסיני הדגיש כי "המשימה ההיסטורית של איחוד מוחלט של המולדת חייבת להתממש, ובהחלט תתקיים".

משרד הנשיאות בטיוואן הגיב לנשיא הסיני ואמר כי "עתידו של האי נמצא בידי תושביו, ודעת הקהל ברורה בנושא ברורה מאוד - והיא דחייה של מודל 'מדינה אחת, שתי מערכות'". מועצת ענייני היבשה בטיוואן פרסמה הודעה נפרדת, בה קראה לסין "לנטוש את צעדיה הפרובוקטיביים, הכוללים חדירה, הטרדה והרס". 

נשיאת טיוואן צאי יינג-ון (צילום: Carl Court/Getty Images)
נשיאת טיוואן צאי יינג-ון (צילום: Carl Court/Getty Images)

כאמור, טיוואן המקיימת משטר דמוקרטי, נתונה ללחץ צבאי ופוליטי של בייג'ינג, שדורשת כי זו תחזור להיות תחת ריבונותה המלאה. בבירת המדינה ממשיכים להדגיש כי הם מדינה עצמאית בשם "הרפובליקה הסינית" - שמה הרשמי. בנוסף, בטאיפיי הבירה התחייבו להגן על חירות המדינה, וציינו כי רק התושבים יכולים להחליט על עתידם. 

העלייה הנוכחית ברמת המתיחות בין שתי המדינות החלה לאחר שחיל האוויר הסיני החל בסוף השבוע שעבר באימון בן ארבעה ימים, הכולל פשיטה לשטחה האווירי של טיוואן. התרגיל, בו לקחו חלק קרוב ל-150 מטוסים, הסתיים מאז.