דוח חקירה בבריטניה שפורסם היום (שלישי) קובע כי האופן שבו ניהלה ממשלתו של בוריס ג'ונסון את הטיפול במגפת הקורונה בשלביה המוקדמים היה אחת התגובות הגרועות ביותר בתולדות המדינה למשבר בריאות ציבורי. החקירה של ועדת הבריאות וועדת המדע והטכנולוגיה של בית הנבחרים, שכללה נציגים מכל סיעות הפרלמנט, נפתחה באוקטובר 2020 והתמקדה בתגובה של שרי הממשלה, יחד עם המדענים המייעצים, להתפרצות המגפה באנגליה לפני יותר משנה וחצי, אותה כינו "האתגר הגדול ביותר בימי שלום מזה מאה שנה".

הדוח מותח ביקורת נוקבת על כך שראש הממשלה ג'ונסון הורה על סגר מלא רק ב-23 במרץ 2020, חודשיים לאחר שהוועדה המדעית המייעצת החלה לדון בהתפרצות הנגיף, וכתוצאה מכך מספר המתים זינק באופן קיצוני. הוועדה קבעה כי המטרה בפועל של הממשלה הייתה להשיג חסינות עדר בקרב האוכלוסייה במקום לעצור את התפשטותו של הנגיף.

"הגישה האיטית וההדרגתית הזו לא הייתה עניין של הסח הדעת, ולא שיקפה עיכוב ביורוקרטי או חוסר הסכמה בין השרים ובין היועצים שלהם", נאמר במסמך. "זו הייתה מדיניות מכוונת - שאותה הציעו יועצים מדעיים רשמיים והיא אומצה על ידי הממשלות ברחבי בריטניה", הוסיפו בדוח. עוד נקבע כי "ברור כעת שזו הייתה מדיניות שגויה, והיא הובילה לכמות מתים ראשונית גבוהה יותר מכפי שהייתה יכולה להיות עם מדיניות מוקדמת אמפטית יותר. במגפה שמתפשטת במהירות ובאופן אקספונניאלי, כל שבוע נחשב".

לפי חברי ועדת החקירה, הכשלים נבעו בין השאר מחשיבה קבוצתית בקרב השרים והמדענים ולכן הם לא היו פתוחים לרעיונות חלופיים לגבי יישום סגרים, סגירת גבולות ומעקב אפידמיולוגי לאיתור נשאים: "התגובה הראשונית גם חשפה כשלים גדולים במכונת הממשל", כתבו. "לגופים של ייעוץ מדעי לא היו שקיפות, ייצוג בינלאומי ואתגר מבני. לא היו פרוטוקולים לשיתוף מידע חיוני בין גופים ציבוריים".

עם זאת, הדוח גם משבח את תוכנית החיסונים של הממשלה, החל משלב הפיתוח של החיסון של אסטרהזניקה ואוניברסיטת אוקספורד ועד מתן החיסונים לתושבים: "זו הייתה אחת היוזמות האפקטיביות ביותר בהיסטוריה הבריטית", נאמר במסמך.

"התגובה של בריטניה שילבה כמה הישגים גדולים לצד כמה טעויות גדולות", אמרו ראשי ועדות הפרלמנט שניהלו את החקירה, השרים לשעבר גרג קלארק וג'רמי האנט. "חיוני ללמוד משני המקרים כדי להבטיח שנפעל באופן הטוב ביותר שניתן בזמן שנשאר למגפה הזו ובעתיד".

השר לענייני הקבינט, סטיבן ברקליי, סירב להתנצל היום על תפקוד הממשלה. "פעלו על פי עצה מדעית", אמר. "החיסון הופץ במהירות קיצונית, הגנו על מערכת הבריאות שלנו מעלייה במקרים. כמובן, אם יש לקחים שצריך ללמוד, נעשה את זה".