אספן אנדרסן ברוטן (37) - זהו מבצע ההתקפה הקטלנית שבה נהרגו חמישה בני אדם בעיר קונגסברג שבנורבגיה אמש (רביעי), כאשר הרשויות מעריכות כי מדובר באירוע טרור. המשטרה מסרה כי ברוטן, בעל אזרחות דנית שנולד בנורבגיה וחי מרבית שנותיו בקונגסברג, הודה בחקירתו כי הוא ביצע את המתקפה אמש וגרם למותם של חמישה בני אדם ולפציעתם של שניים נוספים. הוא צפוי לעבור בדיקה פסיכיאטרית שתקבע אם הוא אחראי למעשיו וניתן להעמיד אותו לדין.
 
מכרים של ברוטן ששוחחו עם אתר החדשות VG סיפרו כי הוא סבל מבעיות נפשיות במהלך חייו הבוגרים וכי הוא לא עבד והתגורר לבדו בדירה בעיר. שכן לשעבר סיפר כי הוא היה מוטרד מהתנהגותו של ברוטן וכי הוא נמנע מליצור עמו קשר. בשנת 2017, הוא פרסם סרטון שבו הצהיר: "שלום, אני השליח. אני בא אליכם עם אזהרה. האם זה באמת מה שאתם רוצים? כל מי שרוצים לפצות על עצמם, הזמן הגיע. אני מעיד שאני מוסלמי". בעקבות זאת, מכרים של ברוטן התריעו בפני המשטרה מחשש שהוא הופך לקיצוני ומסכן.

המשטרה אישרה הבוקר כי ברוטן היה מוכר לרשויות בשל תהליך הקצנה אסלאמי, אולם הדיווחים האחרונים לגביו היו משנת 2000 ובמהלך השנה הנוכחית לא התקבלו התרעות כלשהן.

הסוכנות למודיעין פנים של משטרת נורבגיה (PST) הודיעה מוקדם יותר כי ההערכה המסתמנת היא שההתקפה היא אירוע טרור, אולם ציינה כי החקירה של המחוז הדרום מזרחי של המשטרה תקבע את המניע. "החשוד היה מוכר לנו לפני כן, אולם לא נוכל לספק פרטים נוספים לגביו", נמסר מסוכנות המודיעין.

עוד נאמר כי אנשי הסוכנות "חוקרים אם מה שהתרחש יכול לספק השראה לאחרים או לעורר פעולות נקם". עם זאת, רמת הכוננות הנוכחית ברחבי המדינה נותרה "מתונה" וכי התסריט בעל הסיכויים הגבוהים ביותר להתקפת טרור אסלאמית הוא פיגוע עם מספר מחבלים נגד מגוון מטרות. 

כלי תקשורת במדינה דיווחו כי החשוד הגיע במאי אשתקד לבית הוריו ואיים להרוג את אביו, ובעקבות זאת הוציא בית המשפט צו שאוסר עליו לבקר אותם במשך חצי שנה. לפי מסמכי בית המשפט, במהלך האירוע, השאיר החשוד אקדח פעיל על ספת הבית, ככל הנראה בתור מסר מאיים.

צפוי לעבור בדיקה פסיכיאטרית. אספן אנדרסן ברוטן (צילום: רשתות חברתיות)
צפוי לעבור בדיקה פסיכיאטרית. אספן אנדרסן ברוטן (צילום: רשתות חברתיות)

המתקפה החלה אמש בשעה 18:15 בסופרמרקט בצד המערבי של קונגסברג, כ-80 ק"מ דרומית מערבית לאוסלו, כאשר החשוד השתמש בחץ וקשת ובכלי נשק נוספים. שוטרים שהגיעו לזירה ניסו לתפוס אותו, אולם הוא הצליח להימלט אחרי עימות שכלל ירי חצים, ונלכד רק 34 דקות לאחר תחילת האירוע.

בצל ההתקפה הקשה, התחלפה היום הממשלה בנורבגיה כאשר מנהיג הלייבור, יונאס גאהר סטורה, מונה לראש הממשלה במקומה של ארנה סולברג מהשמרנים בעקבות המהפך בבחירות בחודש שעבר. סטורה הגדיר את ההתקפה "מעשה אכזרי וברוטלי", בעוד שסולברג כינתה את הדיווחים "מזוויעים". "אני מבינה שאנשים רבים מפחדים כעת, אבל חשוב להדגיש שההתרחשויות נמצאות תחת שליטה משטרתית", אמרה.