הכאוס בלבנון: ראש הממשלה, נג'יב מיקאתי, התייחס לאירועים האלימים ואמר לרויטרס כי "האירועים היום הם תבוסה לממשלה, אולם נתגבר על כך. לבנון במצב לא פשוט, אנחנו כמו חולים בחדר מיון ויש עוד דרך ארוכה עד שנחלים". כמו כן ראש הממשלה הכריז שמחר הוא יום אבל במדינה וש"האחראים על המהומות יעמדו לדין". 

הנשיא הלבנוני, מישל עאון, אמר בנאום מיוחד מוקדם יותר היום כי "זה לא מקובל שכלי הנשק הפכו לתקשורת בין הקבוצות בלבנון. שוחחתי עם הגורמים הרלוונטים על מנת לטפל במה שקרה היום ועל מנת למנוע ממקרים כאלה להתרחש שוב פעם בעתיד. לא נאפשר לאף אחד לקחת את המדינה כבת ערובה". 

נגמשים בלב ביירות (צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
נגמשים בלב ביירות (צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)


ראש הממשלה לשעבר סעד חרירי התייחס הערב (חמישי) למהומות האלימות במדינה וכתב בחשבון הטויטר שלו כי האירועים האלימים מזכירים לו את מלחמת האזרחים שהתרחשה במדינה בין 1975-1990 ושהם "בלתי מתקבלות על הדעת בכל המישורים". 



במקביל לכך, ארה"ב עשויה להעיבר עוד כ-67 מיליון דולר לצבא לבנון, כך מסרה מוקדם יותר תת-מזכיר המדינה לעניינים מדיניים, ויקטוריה נולנד. במסיבת העיתונאים אמרה נולנד כי ארה"ב פועלת יחד עם קבוצת הבנק העולמי וסוכנויות סיוע הומניטריות על מנת להעביר סיוע כלכלי והומניטרי. מנגד, כווית קראה לאזרחיה לעזוב את המדינה וביקשה מכל הנוסעים למדינה שלא לעשות זאת. 

קודם לכן הודיעה מחלקת המדינה של ארצות הברית שהאמריקאים מצטרפים לשיחות להרגעת המהומות בביירות.  
 

חיילים מפנים אזרחים בלבנון (צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
חיילים מפנים אזרחים בלבנון (צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)


ארגון חיזבאללה ותנועת אמל מסרו: "הפיגוע בוצע על ידי קבוצות של מפלגת הכוחות הלבנוניים. קבוצות אלו פעלו מתוך כוונה להרוג ולפצוע, והיא פעולה פלילית נגד היציבות והשלום האזרחי". 

ראש מפלגת הכוחות הלבנוניים, סמיר ג'עג'ע דחה את ההודעה המשותפת של חיזבאללה ואמל וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני קורא לנשיא , לראש הממשלה ולשר הביטחון לערוך תחקירים מלאים ומדויקים כדי לקבוע מי האחראי למעשים שקרו היום בבירה. הסיבה העיקרית לאירועים אלה היא הנשק הנפוץ שמאיים על האזרחים בכל זמן ובכל מקום". 


מהומות בלבנון (צילום: רויטרס)


כזכור, בשעות הבוקר פרצו הפגנות אלימות של ארגון הטרור חיזבאללה ובעלי בריתו מול ארמון הצדק בביירות במחאה נגד השופט האחראי על חקירת הפיצוץ שהחריב את נמל ביירות בשנה שעברה. בהפגנות נורו למוות לפחות שישה אנשים ועשרות אחרים נפצעו.

כאוס בלב ביירות (צילום: IBRAHIM AMRO/AFP via Getty Images)
כאוס בלב ביירות (צילום: IBRAHIM AMRO/AFP via Getty Images)


צבא לבנון הודיע ​​כי המפגינים נורו בעת שהיו בדרכם לארמון הצדק על מנת להפגין נגד השופט וכי מתבצע חיפוש אחר היורים. לפי ההודעה הצבא הלבנוני נפרס בכוחות מתוגברים ברחבי ביירות. ערוץ הטלוויזיה של חיזבאללה "אל-מנאר", דיווח כי המחאה נועדה "לדחות את הפוליטיזציה של חקירת הפשע של פיצוץ נמל ביירות ולהוקיע את החלטותיו של השופט טארק ביטר וההתערבות האמריקאית".