פטר מרקי-זאי הוא המועמד שינסה לסיים את שלטונו של ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, בבחירות הכלליות בשנה הבאה אחרי ניצחון בסיבוב המכריע בפריימריז של האופוזיציה המאוחדת לקביעת זהותו של המועמד לתפקיד ראש הממשלה.

כבר בשלב מוקדם של ספירת הקולות בהצבעה שהתקיימה אתמות התברר כי יש יתרון משמעותי למרקי-זאי שקיבל קרוב ל-60 אחוז מול יריבתו, קלרה דוברב, שעמדה על כ-40 אחוז. היתרון הבולט ביותר של מרקי-זאי היה בבירה בודפשט, אולם בהדרגה הוא חיזק את כוחו גם באזורים הכפריים.

בשל כך, כאשר הושלמה הספירה של פחות מ-65 אחוז מכלל הקלפיות, כבר הודתה דוברב בהפסד שלה ובירכה את מרקי-זאי. "מעתה והלאה, עלינו לדון כיצד הברית של שש המפלגות יכולה להביס את ויקטור אורבן ולפרק את המערכת שלו", אמרה. "יש לנו סיכוי ריאלי ותמיכה עצומה".

בנאום בפני תומכיו הערב, הדגיש מרקי-זאי את הצורך להשיג קולות בערים הגדולות ובכפרים הקטנים כדי לסיים את שלטונו של אורבן. הוא הצהיר כי האופוזיציה "טיהרה את עצמה" כדי להביא מועמדים נקיים שיוכלו "להחליף את המערכת המושחתת ביותר בתולדות הונגריה".

"אנחנו רוצים הונגריה חדשה, נקייה יותר והגונה", אמר מרקי-זאי, והביע את ביטחונו כי המצביעים הצעירים יסייעו להביא למהפך מול אורבן ומפלגת פידש. "אורבן צריך לפחד מהם, לא אני", הצהיר. "דברו עם אמכם שתומכת בפידש, עם סבתא שתומכת בפידש".

מרקי-זאי (49), שמשמש ראש העיר הודמזוושרהיי מאז 2018 ואינו מזוהה עם אחת המפלגות, הוא כלכלן ומהנדס בעל דעות שמרניות, אב לשבעה וקתולי אדוק שיכול לפנות לתומכים המאוכזבים של אורבן, אולם גם יצא נגד האליטות והשחיתות עם מסרים שפונים למתנגדי ראש הממשלה.

בסיבוב ההצבעה הראשון בחודש שעבר, הגיע מרקי-זאי למקום השלישי, אולם הוא זכה לתמיכתו של המנצח, ראש עיריית בודפשט הליברל, גרגיי קרצ'וני, שנחשב למועמד המוביל להיבחר לנציג האופוזיציה, ושל מועמדים נוספים. שיתוף הפעולה נועד לחסום את דוברב, סגנית נשיא הפרלמנט האירופי שהיא גם רעייתו של ראש הממשלה לשעבר, פרנץ גיורצ'אן, שנחשב לדמות שנויה במחלוקת שעלול היה לפגוע באחדות האופוזיציה.

"היום, מהפכה של צניעות, אהבה ופטריוטיות מתרחשת בהונגריה", הצהיר קרצ'וני לצדו של מרקי-זאי באירוע החגיגי הערב ושיבח את דוברב על כך שהתנהלה כמו "דמוקרטית ופטריוטית אמיתית". "המצביעים רוצים אופוזיציה שונה, כזו שמסוגלת לדו קיום ולא מבצעת פשרות רעות". הוא הוסיף כי "אנחנו רוצים ממשלה שרוצה לתקן את הטעויות, לא רק של העשור האחרון, אלא של כל 30 השנים האחרונות".