על רקע המשך "גרירת הרגליים" של טהרן בכל הקשור לחידוש המו"מ על הסכם הגרעין, הבהירו באירופה שהמגעים של מדינות האיחוד האירופי עם איראן אינם תחליף לשיחות בווינה.


האיחוד האירופי: "יש לשוב לשיחות הגרעין עם איראן בהקדם האפשרי" (צילום: רויטרס)

נבילה מסראלי, הדוברת של ג'וזף בורל, שר החוץ של האיחוד, ציינה בהקשר זה כי שום פגישה בין נציגי איראן לאיחוד האירופי אינה מתוכננת ביום חמישי השבוע בבריסל. "בשלב זה איננו יכולים לאשר אם ומתי תתקיים פגישה כזאת", הצהירה מסראלי.

קודם לכן אמר בורל: "העניינים משתפרים. אני מקווה שיהיו לנו מפגשי הכנה בבריסל בימים הקרובים, אבל אינני בטוח בכך". זאת לאחר שאיראן הודיעה על ביקורה הצפוי של משלחת בראשותו של סגן שר החוץ עלי באגרי, שמונה כמתאם לענייני שיחות הגרעין, כדי לדון בנקודות המחלוקת שנותרו - לפני החזרה למו"מ על חידוש הסכם הגרעין.

"איראן איננה מוכנה עדיין לחדש את השיחות בווינה. הם רוצים הבהרות לגבי הטקסט שעל השולחן ומגעים דו־צדדיים עם מדינות מסוימות מבין החותמות על ההסכם", אמר גורם אירופי בכיר.

גם דוברת משרד החוץ הצרפתי אמרה כי לצרפת לא ידוע על מפגש מתוכנן בבריסל. "בכל מקרה, מפגש כזה לא יוכל לבוא במקום שיחות וינה עם משתתפים אחרים בהסכם ועם ארה"ב. שיחות אלה הופסקו ביוזמת איראן לפני ארבעה חודשים, ואיראן לא התחייבה עדיין לגבי תאריך לחידושן", אמרה הדוברת הצרפתית. "אנחנו חוזרים ואומרים שצרפת ושותפיה להסכם וארה"ב מוכנים לחזור ללא דיחוי לשיחות וינה כדי להגיע במהירות להסכמה על חזרת איראן וארה"ב להסכם. לצורך זה, חיוני שאיראן תשים קץ להפרות ללא תקדים של הסכם הגרעין שהיא מבצעת, ושתחדש את שיתוף הפעולה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית".

דובר משרד החוץ האיראני סעד חטיבזדה אמר מצדו בתדרוך, שהמשא ומתן לחידוש הסכם הגרעין בין איראן למעצמות יימשך. לדבריו, השיחות שהיו מתוכננות להיערך השבוע בבריסל (ושנדחו בינתיים), הן חלק מהסכמה דו־צדדית שאליה הגיעו איראן והאיחוד האירופי.

גורמים במערב התרשמו שבעיני איראן, וינה עוברת, זמנית לפחות, לבריסל. חבר הפרלמנט האיראני אחמד אלירזאביגי מסר כי השיחות בין איראן לחמש המדינות החתומות על הסכם הגרעין עם איראן יתחדשו ביום חמישי בבריסל. הכוונה היא לבריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין. עם זאת, הבכיר האיראני לא הזכיר את ארה"ב, שהשתתפה באופן עקיף (בלי לשבת באותו אולם) בשיחות וינה, שנפסקו ביוני.

עם זאת, במערב דוחים את האפשרות שלפיה מתכונת בריסל תחליף את זו של וינה, משום שמטרת השיחות היא להחזיר גם את ארה"ב להסכם לצד איראן. בתוך כך, כמה ימים לפני ביקורו של ראש הממשלה נפתלי בנט במוסקבה - התארח שם רמטכ"ל צבא איראן מוחמד באגרי.