ועדת חקירה של הסנאט בברזיל המליצה היום (רביעי) באופן רשמי להגיש כתב אישום נגד הנשיא ז'איר בולסונרו על שורת עבירות, ובהן פשעים נגד האנושות, בשל תפקודו מול מגפת הקורונה, אולם נמנעה ברגע האחרון מלכלול גם עבירות של רצח עם. ההצבעה על הדוח תתקיים בשבוע הבא.

אחרי קרוב לשישה חודשי עבודה, הסנאטור הנאן קלהרוס הציג את הממצאים הדרמטיים של ועדת החקירה בפני חברי הסנאט. הם כוללים המלצות לכתבי אישום נגד 68 אישים, בהם בולסונרו, שלושת בניו אדוארדו, קרלוס ופלביו, ארבעה שרי ממשלה מכהנים וארבעה שרים לשעבר, חברי קונגרס, אנשי עסקים, אנשי רפואה, יועצים ואישים נוספים.

הסעיפים שאותם הציג קלהרוס נגד בולסונרו הם פשעים נגד האנושות, הסתה לפשע, רשלנות, מגפה הגורמת למוות, הפרה של אמצעים סניטריים מונעים, נוכלות, זיוף מסמכים, ניהול לא סדיר של כספי ציבור ופשעים של אחריות בשל הפרת זכויות חברתיות וחוסר התאמה לתפקיד. הנוסח המקורי של הדוח כלל גם סעיפים של רצח עם ומעשי רצח, אולם הם הוסרו בשל חילוקי דעות בין קלהרוס לעמיתיו בוועדה.

"אחרי שישה חודשים של עבודה אינטנסיבית, החקירה על המגפה אספה ראיות שמראות כי הממשלה הפדרלית שתקה ובחרה לפעול באופן בלתי טכני וחסר אחריות במאבק נגד מגפת הקורונה", אמר קלהרוס, שהאשים כי הממשלה חשפה את האוכלוסייה לסכנת הדבקה ופעלה לקדם רעיון של חיסון עדר.

על פי קלהרוס, הנשיא בולסונרו עודד את התושבים להתאסף ולא לעטות מסכות תוך הפרת צעדי המניעה והאשים כי הנשיא ובניו "פרסמו מספר פוסטים שעודדו אי ציות לצעדי המניעה והתמקדו מספר פעמים בהסתה לפשע". "ז'איר בולסונרו הוא מנהיג ודובר של תקשורת מטעה", הצהיר.

ההצבעה על הדוח תתקיים רק ביום שלישי הבא וההערכות הן כי הרוב של בולסונרו בבית התחתון והתמיכה שיש לו בסנאט יסכלו את מאמצי ההדחה. גם הסנאטור מרקוס רוג'ריו, מנאמניו של בולסונרו, מיהר להצהיר היום כי לסנאט אין סמכות להעמיד את הנשיא לדין. נשיא ועדת החקירה, עומר עזיז, דחה את עמדת מפלגת השלטון. "הנשיא ייחקר כי יש ראיות רבות לגבי ההתנהלות שלו", אמר וציין כי "הנשיא ביצע פשעים רבים והוא ישלם עליהם".

הדוח הקשה עשוי למלא תפקיד מרכזי בבחירות לנשיאות בשנה הבאה, כאשר בולסונרו כבר מפגר בסקרים אחרי יריבו המרכזי, הנשיא לשעבר לולה דה סילבה, ששוחרר אחרי שריצה 19 חודשי מאסר על שחיתות. הסקרים גם מראים כי יותר ממחצית מהתושבים אינם מרוצים מהתנהלותו של בולסונרו, כאשר ברזיל רושמת את מספר המתים השני בגובהו בעולם מנגיף הקורונה, אחרי ארה"ב.