דוח חדש שפורסם עם פתיחת ועידת האקלים של האו"ם בגלזגו מתריע כי קצב עליית מפלס פני הים הואץ באופן משמעותי מאז שנת 2013 וכי גם השנה הנוכחית צפויה להיות אחת החמות שתועדו אי פעם.

על פי דוח "מצב האקלים" של הארגון המטאורולוגי העולמי, השינוי הממוצע במפלס העולמי של פני הים רשם עלייה חדה בשנים האחרונות - 4.4 מ"מ בין 2013 לשנת 2021, לעומת גידול ממוצע של 2.1 מ"מ בשנים 1993 עד 2002. המדענים ציינו כי העלייה נובעת מהקצב המואץ של אובדן מסת הקרח מהקרחונים ומשכבות הקרח היבשתיות. באוקיינוס הארקטי, נרשם במחצית הראשונה של חודש יולי שפל חסר תקדים בהיקף קרח הים, אולם הוא עדיין קרוב לממוצע של השנים 1981 עד 2010.

נפתלי בנט לפני המראתו לוועדת האקלים. צילום עומר מירון לע"מ

עוד הראה הדוח כי הטמפרטורה הממוצעת השנה בתשעת החודשים הראשונים של השנה הייתה גבוהה ב-1.09 מעלות מהממוצע של 1900-1850, כאשר השנה הנוכחית צפויה להיות במקום השישי או השביעי ברשימת השנים החמות אי פעם. בסך הכל, שבע השנים האחרונות הן החמות ביותר שתועדו.

"אירועים קיצוניים הם כעת השגרה החדשה", אמר מזכ"ל הסוכנות, פטרי טאאלס. נערמות ראיות מדעיות שהאחריות לחלק מכך נובעת מטביעת הרגל של שינויי האקלים מעשה ידי אדם. בקצב הנוכחי של עליית ריכוז גזי החממה, אנחנו נראה את הטמפרטורה עולה עד סוף המאה הנוכחית בהיקף גדול בהרבה מהיעדים בהסכם פריז של 1.5 עד שתי מעלות לעומת הרמות של העידן הטרום תעשייתי. ועידת COP26 היא הזדמנות אחת ויחידה להחזיר אותנו למסלול".