סיבה קטנה לאופטימיות זהירה: מחקר חדש מעריך כי אם המדינות יעמדו בהתחייבויות שלהן לצמצום פליטת גזי החממה כפי שהצהירו בוועידת האקלים בגלזגו עד כה, ההתחממות העולמית תוכל לעצור לפני שתגיע לעלייה של שתי מעלות ביחס לעידן הטרום תעשייתי, אולם יותר מהיעד של 1.5 מעלות.

החוקרים מאוניברסיטת מלבורן, שסיפקו את המודל הראשון שבחן את ההשפעות האפשריות של ההתחייבויות במסגרת ועידת COP26, אמרו כי ההצהרות מהוות "שינוי משמעותי", אולם הדגישו כי עדיין צריך להשיג יעדים שאפתניים יותר. הם ציינו את התוכנית של הודו, המזהמת השלישית בגודלה בעולם, לספק מחצית מצריכת האנרגיה שלה ממקורות מתחדשים עד סוף העשור, אך גם הזכירו את התוכנית המעודכנת של סין להגיע לאפס אחוזי פליטת גזי חממה עד שנת 2060.

לפי המחקר, יישום ההתחייבויות המעודכנות, יחד עם ההתחייבויות מוועידת האקלים על צמצום פליטת גז המתאן והפסקת ביעור היערות, מספק סיכוי של 50 אחוז שניתן יהיה להגביל את עליית הטמפרטורה העולמית לרמה של 1.9 מעלות ביחס לעידן הטרום תעשייתי, קרוב לרף העליון שנקבע בהסכם פריז.

"אם כל התרומות הלאומיות וההתחייבויות ארוכת הטווח ימולאו ויזכו לתמיכה, ההערכה הטובה ביותר לגבי ההתחממות במאה הנוכחית היא של 1.9 מעלות", נכתב בדוח. "זה עדיין רחוק מאד מעצירת ההתחממות סביב 1.5 מעלות, אבל שיפור משמעותי לעומת התחזיות לפני שבועות ספורים".

"בפעם הראשונה בהיסטוריה, ההשפעה הכוללת של ההתחייבויות מצד 194 מדינות עשויה להביא את העולם להתחממות של מתחת לשתי מעלות, בסיכוי של יותר מחמישים אחוז", סיכמו החוקרים.