תוכנת הריגול "פגסוס" של חברת הסייבר הישראלית NSO נמצאה בטלפונים של שישה פעילי זכויות אדם פלסטינים, בהם שלושה שקשורים לארגונים שהוגדרו לאחרונה על ידי ישראל כארגוני טרור, כך דיווח היום (שני) ארגון Front Line Defenders. זוהי הפעם הראשונה בה התוכנה נמצאה בטלפונים של פעילים פלסטינים. 

אחד החוקרים בארגון אמר כי לא ברור מי התקין את התוכנה, שמשמשת למעקב אחרי מתנגדי משטר ברחבי העולם ומאפשרת גישה מלאה לכל המידע המאוחסן בטלפון, כולל תקשורת בזמן אמת, בטלפונים של אותם פעילים פלסטינים.

בעקבות הפרסומים, ארגוני זכויות אדם פלסטינים פנו לאו"ם ודחקו בו לבדוק את הטענות. "אנו קוראים לאומות המאוחדות לפתוח בחקירה כדי לחשוף את הגורם שעמד מאחורי השימוש בתוכנת פגסוס בטלפונים של פעילי זכויות אדם, מהלך שסיכן את חייהם", מסר תהסין עיליאן מארגון אל-חק לזכויות אדם.

חוקרי Front Line Defenders ציינו כי זהו המקרה הידוע הראשון של פעילים פלסטינים שנפגעו על ידי תוכנת הריגול פגסוס ברמה צבאית. השימוש בו נגד עיתונאים, פעילי זכויות ומתנגדים פוליטיים ממקסיקו ועד ערב הסעודית תועד מאז 2015. הממצאים אומתו על ידי חוקרים של ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל ועל ידי חוקרים באוניברסיטת טורונטו.

כזכור, בשבוע שעבר הכניס ממשל ביידן את NSO וחברת סייבר ישראלית נוספת, Candiru, לרשימה השחורה של משרד המסחר. העיצומים עליהן מונעים מהן גישה לטכנולוגיה אמריקאית.

NSO מסרה בתגובה כי היא "לא מזהה את הלקוחות שלה מסיבות עסקיות וביטחוניות, אינה יודעת למי הם פורצים ומוכרת את החומרה שלה רק לגופים ממשלתיים עבור שימוש נגד "'פשיעה חמורה וטרור'".