ארצות הברית תערוך ניסוי במערכת כיפת ברזל במהלך תרגיל צבאי באי גואם כחלק מתרגיל שידמה מתקפת טילים מסין, כך דווח הערב (שלישי) בוול סטריט ג'ורנל. על פי הדיווח, ארה"ב הגדירה את מירוץ החימוש הסיני כאתגר המרכזי ופועלת למציאת פיתרונות מפני ירי טילים לעבר שטחה. 

"אם לא נוכל להגן על גואם, על הבסיס האווירי והמתקנים הצבאים שם ,יהיה קשה להפגין כוח כלפי הגורמים השונים באוקינוס השקט", אמר טום קארקו, מנהל פרויקט הגנת טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים.

עוד דווח כי בכוונת ארצות הברית להשתמש במערכת כיפת ברזל בעיקר כנגד טילי השיוט הסינים, זאת חרף ההבדלים הגדולים בין הרקטות הנורות מרצועת עזה לטילים הסינים שטסים במסלולים שטוחים המקשים למכ"מים לקלוט אותם. חלק מהטילים נעים אף במהירויות גבוהות בהרבה.

מנגד, גורמים בצבא ארצות הברית טוענים כי לכיפת ברזל יש את היכולת ליירט טילי שיוט הנעים במהירות מתחת למהירות הקול, כמו טילי ה-CJ 20, שלדברי הפנטגון עלולים לאיים על גואם. כזכור, בחודש אוגוסט האחרון בוצע בהצלחה ניסוי ירי ראשון בסוללת כיפת ברזל בשדה הניסויים White Sands שבמדינת ניו מקסיקו, זאת לאחר שבשנת 2019 חתמו משרדי הביטחון של ישראל וארה"ב על הסכם ראשון מסוגו לאספקת שתי סוללות 'כיפת ברזל'.

בחודש אוקטובר האחרון אישר הקונגרס האמריקאי להציב מערכת אחת של כיפת ברזל בשטח האי, והכוחות המוצבים שם יתאמנו עד חודש דצמבר כיצד לתפעל ולשלב את המערכת עם מערכות הגנה אחרות. בשנת 2013 הציבה ארה"ב סוללת טילים אנטי-בליסטיים בגואם לאחר שצפון קוריאה איימה לתקוף את האי. ב-2016 נפרס מערכת THAAD (הגנה מרחבית בגובה רב). 

בחודש ספטמבר האחרון הודיע מערך ההגנה האווירית בצבא ארצות הברית כי חברת ליידוס האמריקאית החלה בייצור של מספר אבות טיפוס של מערכת ליירוט טילים, כחלופה לכיפת ברזל. המערכת הראשונה צפויה להכנס לפעילות בחודש ספטמבר 2023. 

האי גואם נחשב כשטח חסות של ארצות הברית. צבא ארצות הברית מחזיק בשטחי האי שבעה בסיסי ענק המשתרעים על שטח של 156,000 דונם ובהם בסיסים של חיל הים, משמר החופים, חיל האוויר ועוד, הנמצאים במרחק של כ-1,800 מיילים מסין, מה שהופך אותם לבסיסים האמריקאים הקרובים ביותר לסין. 

ניסוי ירי ראשון בסוללת 'כיפת ברזל' בארה''ב, בשיתוף חברת ''רפאל'' ומשרד הביטחון (צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)
ניסוי ירי ראשון בסוללת 'כיפת ברזל' בארה''ב, בשיתוף חברת ''רפאל'' ומשרד הביטחון (צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)

חברת 'רפאל' הינה המפתחת והמייצרת את מערכת 'כיפת ברזל', בשיתוף עם חטיבת 'אלתא' של התעשייה האווירית שפיתחה ומייצרת את מכ"ם ה-MMR וחברת 'אמפרסט' המספקת את מערכת השליטה והבקרה. המערכת הפכה למבצעית בסוף מרץ 2011 והיא אחת מארבע מערכות מבצעיות המהוות את מערכת ההגנה הרב-שכבתית של ישראל. 

מערכת "כיפת ברזל" זכתה להצלחה מבצעית, ונהפכה לשם נרדף להישגים טכנולוגיים ייחודיים של ישראל. מפתחי המערכת זכו בפרס ביטחון ישראל. בחודש מאי האחרון הותר לפרסום כי למערכת יש הצלחה מוכחת של 93 אחוזים. כלומר, על כל מאה טילים שהאויב ישגר כיפת ברזל תפספס שבעה.

מלבד ארה"ב, נכון ל-2020 אזרבייג'ן ובריטניה רכשו את המערכת. דרום קוריאה, קנדה, הודו, פינלנד, צ'כיה, הונגריה וסלובקיה רכשו רק את המכ"ם של כיפת ברזל.