משבר הפליטים בלארוס-פולין: נמשכת ההסלמה במתיחות בין משטרו של הרודן אלכסנדר לוקשנקו לבין האיחוד האירופי סביב סוגיית הפליטים שמנסים לחצות את הגבול בין בלארוס ופולין. בזמן שבפולין מאשימים את רוסיה ביצירת המשבר, ברוסיה תולים את האשם דווקא באיחוד האירופי, שמתכונן להטיל סנקציות על בלארוס עקב המשבר. 

בעקבות ההסלמה במתיחות, שוחח נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. בשיחתם, הציע פוטין לקיים דיון במשבר ישירות בין מינסק לבין המדינות החברות באיחוד האירופי. דובר ממשלת גרמניה אמר כי מרקל אמרה לפוטין בשיחת טלפון כי "השימוש הציני של בלארוס במהגרים" הוא בלתי אנושי ובלתי מתקבל על הדעת, וביקשה ממנו להפעיל לחץ על ממשלת בלארוס בעניין.

השיחה בין השניים התקיימה לאחר שהקרמלין תקף בחריפות את האיחוד האירופי והאשים אותו באחריות למשבר המהגרים בגבול, ובצל דיווחים ברוסיה כי שני מפציצים מהאוויר חגו מעל למרחב האווירי בבלארוס, סיירו במרחב האווירי וסייעו בניסוי מערכת ההגנה האוויריות המשותפות לבלארוס ורוסיה. עוד דווח כי שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב נפגש עם עמיתו הבלארוסי ולדימיר מאקי במוסקבה. 

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר גם כי הערותיו של ראש ממשלת פולין מתאוש מורבייצקי - שהאשים את מוסקבה במשבר הגבול - אינן מקובלות. "מסתמן כי אסון הומניטרי עומד להתרחש על רקע חוסר הרצון של האירופים להפגין מחויבות לערכיהם הההומינטריים", אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב. 

בתוך כך, הבוקר עדכן ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי כי היו ניסיונות רבים של פליטים לחצות את הגבול בין בלארוס לפולין במהלך הלילה, וציין כי הצבא הפולני תגבר את כוחותיו בגבול בכ-15 אלף חיילים. כאמור, אמש האשימה פולין את רוסיה באחריות למשבר, וראש הממשלה אף אמר כי למשבר "יש את המוח שלו במוסקבה".

כזכור, האיחוד האירופי מאשים את בלארוס בעידוד המהגרים - מהמזרח התיכון, אפגניסטן ואפריקה - לנסות לחצות את הגבול באופן בלתי חוקי כנקמה על סנקציות קודמות שהוטלו על בלארוס בשל הפרת זכויות אדם. לוקשנקו הכחיש שהשתמש במהגרים ככלי נשק. בת בריתו הקרובה, רוסיה, הציעה ביום שלישי שהאיחוד האירופי ישלם לו כדי למנוע מהמהגרים לנסות לעבור את הגבול.

"לוקשנקו מנצל ללא מצפון אנשים שמחפשים מקלט כבני ערובה עבור משחק הכוח הציני שלו", אמר שר החוץ של גרמניה הייקו מאס בטוויטר, ותיאר את התמונות מהגבול הבלארוסי כ"מזעזעות". "אבל אי אפשר לסחוט את האיחוד האירופי", הוסיף.

המשבר פרץ בשבועות האחרונים, כאשר הרשויות בבלארוס החלו להוביל פליטים, רבים מהם מעיראק, לעבר הגבולות עם פולין ועם ליטא, והשבוע נמסר במינסק מעודדים טיסות נוספות של פליטים מהמזרח התיכון.

באיחוד האירופי ובנאט"ו האשימו כי הנשיא לוקשנקו מנצל את הפליטים חסרי הישע כדי לנקום באיחוד העל הסנקציות שהוטלו על המשטר שלו מאז זיוף הבחירות בשנה שעברה, אולם נציגי המשטר בבלארוס האשימו כי פולין היא זו שמגלה "יחס בלתי אנושי" כשהיא מונעת את כניסת הפליטים.