מספר כלי טיס בלתי מזוהים תקפו הלילה אתרים ומחסני נשק השייכים למיליציות האיראניות בעיר אל-בוכמאל, השוכנת בסמוך לגבול סוריה-עיראק, כך דווח היום (רביעי) ב"מרכז הסורי לזכויות אדם".

על פי הדיווח, כתוצאה מהתקיפה ישנם מספר הרוגים ונגרם נזק משמעותי למחסני הנשק והתחמושת, מה שגרם לפיצוצי ענק שנשמעו באיזור. התקיפה לא מיוחסת לישראל נכון לעת עתה, אולם גורמים ביטחונים במדינה מעריכים כי ישראל או הקואליציה בהובלת ארצות הברית עומדים מאחורי התקיפה הלילה. 

אתמול דווח כי גורם בצבא רוסיה אמר כי מערכות הגנות אוויריות מתוצרת רוסיה השמידו שישה טילים מונחים שנורו על ידי צה"ל אש במהלך התקיפה בסוריה שיוחסה לישראל.  אותו גורם, ואדים קוליט, שמשמש כסגן ראש המרכז הרוסי לפיוס הפלגים השונים בסוריה, טען כי שישה מטוסי F-15 של חיל האוויר הישראלי "פרצו את הגבול הסורי", וירו שמונה טילים מונחים לעבר מתקנים עורפיים של צבא סוריה במחוז חומס.

על פי ההערכות שונות, יעדי התקיפה היו מחסני אמל"ח בהם מאחסנות המיליציות השיעיות הפועלות בסוריה אמל"ח מתקדם שמגיע מאיראן. על פי דיווח נוסף יעד התקיפה היה אתר ייצור של אמל"ח. במוקד העניין של ישראל בסוריה עומדות מערכות הגנה אוויריות ששולחת איראן לאזור, טילים מדויקים ומערכות דיוק שנשלחות לסוריה מאיראן ומותקנות על טילים ישנים ובכך מסבים אתם הכוחות הפועלים בחסות משמרות המהפכה האיראניים לטילים מדוקים בפעולה פשוטה יחסית. 

העיר אל-בוכמאל השוכנת במזרח סוריה, נכבשה על ידי המיליציות האיראניות בסוף שנת 2017. בעקבות כך, קיבל ארגון "אל-חשד א-שעבי" העיראקי המקורב למשמרות המהפכה האיראנים את השליטה על אחד ממעברי הגבול בין סוריה לעיראק, בעוד חיזבאללה ומיליציות נוספות השתלטו על מעברי הגבול שממערב לעיר. 

מעבר הגבול באל-בוכמאל (צילום: REUTERS/Thaier al-Sudani)
מעבר הגבול באל-בוכמאל (צילום: REUTERS/Thaier al-Sudani)

בשנת 2019 דווח ברשת "פוקס ניוז" על "פרויקט איראני מסווג". בהמשך התגלה כי אותו פרויקט הוא בסיס אימאם עלי, אחד מבסיסי הצבא האיראני בסוריה. על פי הדיווח השליטה בבסיס  הועברה לכוח קודס. בנובמבר 2019 צילומי לווין ישראלי הצביעו על בניית מערכות מנהרות, שמקורות מערביים טוענים כי הוחזקו בה טילים איראניים.

האתר נפגע פעמים רבות על ידי חיל האוויר הישראלי לכאורה, הבולטת ביותר מהתקיפות היו תקיפה בנובמבר 2019 שבאה לאחר האצת העבודות על המנהרות. האתר התוקף בשנית בפברואר 2021, על ידי הצבא האמריקאי כחלק מתקיפה אמריקאית נרחבת בסוריה. עוד באותו החודש פורסם כי איראן העבירה משגרי טילים שמותאמים להפעלת תת-קרקעית לבסיס.