"ארדואן מחפש תשומת לב": פרשת המעצר של זוג הישראלים בטורקיה גרמה לתקרית דיפלומטית בין ירושלים לאנקרה, שמצטרפת לשורה ארוכה של עליות ומורדות ביחסי המדינות לאורך השנים. מה יעלה בגורל העצורים ואיך זה ישליך על יחסי המדינות? מנכ"ל משרד החוץ לשעבר ושגריר ישראל לשעבר בטורקיה ד"ר אלון ליאל שוחח הבוקר (ראשון) עם גדי נס ברדיו צפון 104.5FM: "זו הדרך של ארדואן לקיים שיח".

כזכור, אמש הוארך מעצרם של נטלי ומורדי אוקנין ב-20 יום על ידי בית המשפט המקומי, ולהערכתו של ליאל מדובר בניסיון של השלטון הטורקי לקנות זמן: "כרגע, כשיש 20 יום, הוא (השלטון, ארדואן - ד"ב) מציב לעצמו מטרות. הוא קודם כל רוצה לשנות את אופן השיח שיש לו עם המנהיגות הישראלית, כי הוא לא מצליח לקיים שיח. הוא עשה ניסיון עם נשיא המדינה, אך לטעמו זה ניסיון שנכשל כי לא היה המשך".

"הוא מנסה למשוך תשומת לב", המשיך הדיפלומט לשעבר, "הוא מאותת הרבה זמן שהוא רוצה לשפר את היחסים, והוא לא מצליח. אולי באמצעות הנושא שנמצא בכל התקשורת הישראלית יעזור לו לייצר שיח".

להערכתו, נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, מעוניין להתייחס לנושא אחר שנמצא בכותרות - ההיתכנות של כינון יחסים דיפלומטיים עם לוב: "יש המון דברים שהוא רוצה, ואחד הדחופים זה לוב. טורקיה מאוד מושקעת בלוב, נלחמה בלוב, שלחה צבא ונשק (לשם) והיא מאוד משפיעה בלוב. בימים האחרונים ישראל נוקטת עמדה, ומתחילה לפעול בלוב בעידוד האמריקאים. לפי דעתי זה הדבר הדחוף לו. הוא מנסה לגרום לאיזה שיח ישראלי-טורקי סביב הנושא הלובי".

רג'פ טאיפ ארדואן (צילום: רויטרס)
רג'פ טאיפ ארדואן (צילום: רויטרס)

לגבי המשך כליאתם של הזוג השרוי במעצר ארוך, והסיכוי לשחרורם אמר ליאל: "מערכת המשפט של טורקיה מאוד ביורוקרטית, והחלטה של שופט לעצור אותם ל-20 יום באשמת ריגול היא פתיחה לחקירה. הם יחקרו כל דבר שקשור לזוג מרגע נחיתתם בטורקיה, וגם את האנשים שהיו איתם. יש סיכוי טוב שאחרי ימים בודדים הם יגיעו למסקנה שזה מעשה תמים, והם ידווחו לשלטונות".

"אני מניח שמכיוון שהפרשה בכזה גובה, ההתייחסות לא תהיה החלטית", העריך הדיפלומט לשעבר. "הם יכינסו אג'נדה דיפולמטית לעסק הזה, אין סיכוי שארדואן לא מעורב. יהיה מאמץ מאוד גדול מצד הצמרת לא לתת לו את הפרס הזה של הידוק המגע המדיני, וזה תלוי בלחצים הציבוריים והמשפחתיים".