מעצרם באיסטנבול של בני הזוג נטלי ומורדי אוקנין ממודיעין על ידי הביון הטורקי לאחר שצילמו ממרומי מגדל התקשורת של איסטנבול את מעונו של נשיא טורקיה, רג’פ טאיפ ארדואן, הסעיר בימים האחרונים לא רק את כל המדינה, אלא גם את הישראלים שנמצאים בימים אלה בחופשה בטורקיה.

“הייתי מספר פעמים באיסטנבול, אבל בימים האחרונים, מאז הפרשייה, אני מרגישה קצת חשש”, מתארת קרולין בר־שלום, הנופשת שם בימים אלה. “אם בדרך כלל אני וחברותיי מדברות בשפה העברית במהלך הטיולים בטורקיה, הפעם אנחנו מדברות ברוסית או בגרוזינית, אבל לא בעברית, וגם אנחנו משתדלות פחות לומר שאנחנו מישראל, כי אנחנו חוששות לקחת סיכונים מיותרים. עם זאת, אנחנו לא מרגישות שהמקרה הזה מטריד מישהו בטורקיה. אנחנו נמצאות עכשיו בכיכר טקסים התוססת באיסטנבול, אתמול אפילו רקדנו עד שעות הבוקר והרגשנו שהכל רגיל”.

“אני מודה שבימים האחרונים אני מעדיפה להגיד שאני לא מישראל”, מספרת גם מירי יוסבאשווילי, המטיילת בימים אלה בטורקיה. “הייתה הרגשה של אווירה עוינת כזו, בייחוד כשאני וחבריי דיברנו בעברית, אז תקעו בנו מבטים, מה שלא היה בביקורים הקודמים שלי בטורקיה. היחס פה הוא לרוב אחלה, אבל אתמול מישהו ביקש את האינסטגרם שלי, וכשהוא הבין דרך האינסטגרם שאני מישראל, הוא נלחץ. יחד עם זאת, הנושא של מעצר הזוג לא עלה מהצד של המקומיים”.

את מרגישה בטוחה בטורקיה?
“אני מרגישה בטוחה, אבל יש מקרים שבהם מזהים שאני מישראל, ואז נותנים מבט עקום כזה. אבל חוץ מזה – היחס חם וטוב”.

בני הזוג אוקנין שנעצרו בטורקיה  (צילום: מתוך פייסבוק)
בני הזוג אוקנין שנעצרו בטורקיה (צילום: מתוך פייסבוק)

“ההרגשה שלי ושל החברים שאיתי מלווה במועקה”, אומרת גם אתי קצב, שנמצאת בימים אלה בטורקיה. “הלב נחמץ על המקרה שקרה לישראלים. אם הייתי בטורקיה לפני שלושה שבועות או חצי שנה, אז הייתי מרגישה בטוחה לגמרי, עכשיו אני מרגישה פחות בטוחה כי אני רואה שמקרה הזוי כזה יכול לקרות לכל אחד. מבחינת הטורקים, היחס מדהים אלינו, הישראלים. הם לא גורמים לנו לאי־נעימות ואין פה שום עוינות. אף פעם לא לקחתי בחשבון שדבר כזה יקרה, אז זה יוצר חשש ללא ספק. אבל המקומיים לא נותנים לנו יחס פחות טוב או משהו כזה”.

“היחס פה מדהים פלוס”, אומר גם נתנאל בודה. “אתה לא מרגיש כלום מהאירוע הזה, נהפוך הוא, כשאתה נכנס לחנות והמוכר שומע ממך שאתה מישראל – היחס יותר טוב, הם מגישים לך תה ומאכלים שלהם, והם אנשים חמים. עוד לא נתקלתי במישהו שאמרתי לו שאני מישראל, והוא עשה לי איזה פרצוף”.

בודה מספר כי לפני שטס לטורקיה, חשש. “בכל זאת, לא ידעתי איך יקבלו אותי כישראלי”, הוא מציין. “אבל החששות התבדו כשהגעתי לטורקיה, ואני חושב שהטורקים צריכים אותנו: כשישראלי מגיע לטורקיה הוא מוציא אלפי שקלים ומקבל יחס VIP. הפעמים היחידות ששמעתי שמדברים על המקרה היו בקרב זוגות ישראלים. האהבה של הטורקים אלינו הפתיעה, למרות כל מה שקרה. הם אוהבים אותנו ואת הכסף שלנו, ולכן מתייחסים אלינו יפה”.

איסטנבול, טורקיה (צילום: רויטרס)
איסטנבול, טורקיה (צילום: רויטרס)

טעות גדולה

על פי הדיווחים, המעצר של בני הזוג אוקנין, שהגיעו לסיור במגדל התקשורת של איסטנבול שנפתח אשתקד, נעשה לאחר שמלצר שעובד במגדל שמע את הזוג מדברים ביניהם על צילום מעונו של ארדואן ודיווח על כך למשטרת איסטנבול. ביום שישי האחרון חלה תפנית מדאיגה בפרשה, כאשר בית משפט בטורקיה האריך ב־20 יום את מעצרם של השניים.

על פי הדיווחים, לטורקים יש כוונה להגיש נגדם כתב אישום בגין ריגול. המדריך הטורקי, שהתלווה אל הזוג בטיולם ונעצר אף הוא, טען שביקש מבני הזוג שלא לצלם והסביר כי זה מסוכן - אך הם לדבריו לא שמעו לו, וצילמו בכל זאת.

מרגע התפוצצות הפרשייה, הרשתות החברתיות בישראל געשו, והיו מי שמיהרו להזהיר ישראלים מלנסוע לטורקיה. “מאז שהחל המקרה לתפוס כותרות בארץ, הרבה ישראלים התחילו לפחד לצאת לטורקיה. יש מי שמהססים לנסוע, וחלקם אף מבטלים טיסות”, מספרת ורד שבח, מומחית לתרבות טורקיה ובעלת חברת התיירות ותיירות מרפא לטורקיה – “אוריינטלית”.

“לפני הסיפור הזה, היעד הכי חם עכשיו מבחינת תיירות, כמו שלא היה שנים, היה טורקיה. ואילו מאז הסיפור הרבה אנשים חוששים לנסוע לשם. הרבה ישראלים איבדו את הביטחון לנוכח המקרה, והם מבטלים נסיעות”.

עד כמה התקשורת הטורקית מתייחסת למקרה?
“התקשורת הטורקית לא מדווחת על זה בכלל. שלשום היה דיווח יחיד עלוב בטלוויזיה הטורקית על כך שנתפסו שני ישראלים שכנראה ישחררו אותם בעוד כמה ימים, ובתקשורת הכתובה כתבו שהתקשורת הישראלית משקרת ומספרת סיפורים מסולפים לגבי הזוג הישראלי, בייחוד בהקשר לפרסומים לגבי המקום שהזוג צילם, שאינו קרוב לארמון של הנשיא ארדואן. התייחסות נוספת קשורה לגרסה שמלצר הלשין על הזוג, גרסה שהתקשורת הטורקית שוללת. זו ההתייחסות היחידה שהייתה, ואיש לא מדבר על זה בטורקיה, אין את הבלגן והניפוח שיש בישראל”.

לטענת שבח, מעצרו של הזוג הוא אחת הטעויות הגדולות שטורקיה יכלה לעשות מבחינה תיירותית. “מעולם לא היה מצב כמו בתקופה האחרונה שאיסטנבול הייתה יעד כל כך מבוקש לישראלים, זה הפך להיות יעד מספר אחת, ועכשיו בגלל המצב בבת אחת הכל נעצר וזה נורא חבל”, היא אומרת.

ורד שבח  (צילום: פרטי)
ורד שבח (צילום: פרטי)

לא יוותרו

“בטורקיה זה תמיד און אנד אוף, וכשיש קצת חשש, אז יש ביטולים, אומנם לא של כולם, אבל ביטולים מורגשים”, מסביר מדריך הטיולים לחו”ל יפתח מעוז. “הנסיעות לטורקיה מתחלקות לנסיעות לנופש בבתי מלון ליד הים ולנסיעות לאיסטנבול. לתוך טורקיה אף אחד לא נוסע כי זה תמיד מסוכן.

"כעת, לנוכח המקרה, אני מעריך שבתוך שבוע־שבועיים נראה ירידה בביקוש של הישראלים לטורקיה בגלל החששות. כשהפרשייה הזו תיגמר, הישראלים יחזרו לטורקיה כרגיל, כי מדובר במקרה חריג, ואני מאמין שהישראלים לא יוותרו בכזו קלות על טורקיה בטווח הארוך”.

“חשוב שהישראלים ידעו איך להתנהג באיסטנבול בכך שייקחו מדריך מעורה בכללים המקומיים”, אומרת שבח. “צריך לברר מראש לאן הולכים, מה קוד ההתנהגות, בייחוד כשמדובר במדינה זרה, על אחת כמה וכמה מדינה מוסלמית. צריך לדעת מראש איך להתנהג, איך מצופה מאיתנו להתלבש ברחובות, ובאילו מקומות מותר להצטלם. אני מאחלת לזוג שישתחרר בקרוב ויחזור הביתה במהרה”.