גורמים רשמיים בארה"ב דיווחו היום (שני) כי רוסיה ביצעה ניסוי בנשק נגד לוויינים, אירוע שככל הנראה עמד מאחורי ההנחייה שניתנה הבוקר לאנשי הצוות בתחנת החלל הבינלאומית להיערך לפינוי אפשרי מחשש לפגיעת שברים.

רוסיה לא הודיעה רשמית על ביצוע הניסוי, אולם מפרטים שפורסמו ברשתות החברתיות על ידי מומחים בתחום החלל, עולה כי הירי בוצע הבוקר מבסיס החלל פלסטסק שבצפון רוסיה וכי המטרה הייתה לוויין הביון קוסמוס-1408 ששוגר על ידי ברה"מ בשנת 1982 והפסיק לתפקד לפני שנים רבות. כתוצאה מכך, זוהה שדה רסיסים עם לפחות 14 שברים.

פיקוד החלל האמריקאי אישר כי הוא מודע "לאירוע של יצירת שברים בחלל החיצון", אולם נמנע מלאשר רשמית כי מדובר בשיגור של נשק נגד לווייני. "אנחנו פועלים כדי לזהות את שדה הרסיסים ונמשיך להבטיח שלכל המדינות שפועלות בחלל יש את המידע הנדרש כדי לתמרן לוויינים כדי שלא ייפגעו", נאמר בהודעה.

עם זאת גורמים בממשל האמריקאי אישרו כי אכן מדובר בניסוי רוסי של נשק נגד לוויינים. הם מסרו כי ארה"ב "מוטרדת מאד" מהירי וכי מחלקת המדינה מכינה הודעה רשמית שצפויה להתפרסם בהמשך היום.

הדיווחים על הניסוי הגיעו שעות ספורות אחרי שנמסר כי שבעת אנשי הצוות ששוהים בתחנת החלל הבינלאומית נדרשו לעבור לשתי קפסולות החלל - הסויוז הרוסית והדראגון של ספייס-אקס האמריקאית מאחר שהתחנה עומדת לעבור בתוך שדה שברים של "פסולת חלל". מאז הוסרה הכוננות והאסטרונאוטים שבו לפעילותם השגרתית בתחנה.

גם בשבוע שעבר נאלצו האסטרונאוטים לתמרן את התחנה מחשש להתנגשות בפסולת חלל, שרידים של לוויין מזג אוויר סיני שהושמד בניסוי של נשק סיני נגד לוויינים לפני 14 שנה והתפרק לאלפי פיסות.

בארה"ב הביעו לא פעם דאגה מהיכולות המתקדמות של רוסיה ושל סין בתחום פיתוח כלי הנשק נגד לוויינים שעלולים להפוך את החלל לזירת קרב במקרה של עימות צבאי. דוח של הפנטגון התריע בשנה שעברה כי סין מתקדמת בפיתוח של אמצעי לחימה שיוכלו לפגוע בלוויינים בגובה רב ונמוך וכי בייג'ינג "ככל הנראה מתכוונת להשיג כלי נשק נוספים שמסוגלים להרוס לוויינים שנעים במסלול מעגלי סביב כדור הארץ.