יחידת הלוחמה בטרור בבריטניה ממשיכות לחקור את אירוע הפיצוץ של מונית ליד בית חולים בעיר ליברפול לאחר שמשטרת בריטניה, הודיעה אתמול כי הפיצוץ שאירע הוא אירוע טרור. עוד עלה מהחקירה כי המחבל עימאד אל-סוולמין, פליט סורי בן 32, ניסה לבצע "פעולה רצחנית" ולהיכנס למחלקת היולדות אשר הייתה עמוסה בשעה זו בנשים ותינוקות. בתוך כך, נעצרו שלושה חשודים נוספים בשנות העשרים לחייהם בעיירה קנזינגטון, המרוחקת קילומטר אחד בלבד מאירוע הפיצוץ.

אל-סוולמין, שמת בתוך המונית לאחר הפיצוץ, התנצר בקתדרלה של ליברפול במרץ 2017, כאשר בילה שם במשך שמונה חודשים. בני זוג שהכירו אותו סיפרו כי "היה שקט ומנומס, ולא נראה כי התכוון להרוג נשים וילדים. אנחנו בהלם, הוא הגיע לקתדרלה בשנת 2015 ורצה להתנצר, הוא היה חסר כל באותה תקופה, ולכן קלטנו אותו". הזוג הוסיף: "הוא הגיע לבריטניה דרך דובאי בשנת 2014, כדי לבקש מקלט, ומעולם לא דיבר על התקופה שלו בסוריה או עיראק".

זירת האירוע מחוץ לבית החולים לנשים (צילום: רויטרס)
זירת האירוע מחוץ לבית החולים לנשים (צילום: רויטרס)

הרשויות בבריטניה דיווחו היום כי הפצצה בה השתמש המחבל, עשויה להצביע על מעורבות של חוליית אל-קאעידה במדינה, שכן הפצצה הייתה בתוצרת ביתית. בתוך כך, שרת הפנים הבריטית פריטי פאטל הודיעה כי רמת הכוננות מפני פיגוע טרור בממלכה עלתה לדרגת "סבירות גבוהה להתקפה".

גורם מודיעיני בכיר לשעבר בממלכה אמר: "המחבל התכוון להיכנס לבית החולים ולהפעיל את הפצצה בתוכו, אך מסיבה כלשהי, היא התפוצצה מוקדם יותר. אילו היה מצליח לפוצץ אותה בתוך מחלקת היולדות, האירוע היה מחריד ביותר. אנו מאמינים שזה היה פיצוץ חלקי, שכן הפצצה נועדה לגרום לנפגעים רבים".

בנוסף, מקור מודיעיני אמר הוסיף: "זו מתקפה שהזהרנו שעלולה להתרחש. סביר להניח שנראה אותה יותר בחודשים הקרובים. טרוריסטים ברחבי העולם קיבלו מוטיבציה מאז הנסיגה האמריקאית מאפגניסטן, וכעת יש להם יותר מקום להרחיב את אירועי הטרור ברחבי העולם.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר: "המתקפה מחליאה. אני רוצה לחלוק כבוד לשירותי החירום שהגיבו במהירות ובמקצעויות. העם הבריטי לעולם לא יקרוס על ידי הטרור".

ראש עיריית ליברפול, ג'ואן אנדרסון, אמרה בראיון ל-BBC כי דרך הפעולה של נהר המונית "הצילה חיים רבים". בראיון נוסף בתוכנית Today, אנדרסון אמרה: "נהג המונית, במאמציו ההירואיים, הצליח להסיט אל החנייה את מה שיכול היה להיות אסון נורא בבית החולים. תודנו מגיעה לו ולשירותי החירום שעבדו במשך הלילה כדי להיות בכוננות וסיפקו את כל התמיכה הדרושה".