ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח היום (שלישי) כי סין הצליחה לרכוש חברה איטלקית לייצור כטב"מים צבאיים, ללא ידיעת הרשויות באיטליה ובאיחוד האירופי, והחלה להעביר את הידע והטכנולוגיה למפעל חדש בסין כדי לפתח את כלי הטיס באופן עצמאי. לדברי מומחים, המהלך חשף את שיטת העבודה של סין, שמנצלת פרצות בפיקוח האירופי החלש על טכנולוגיה רגישה באמצעות חברות קש.

סין קנתה יצרנית מל"טים צבאית איטלקית ללא ידיעת הרשויות סייל ממחיש את הכללים החלשים של אירופה לגבי רכישות של טכנולוגיה רגישה בשנת 2018, חברה סינית שבשליטת המדינה קנתה יצרן איטלקי של מל"טים צבאיים. זמן קצר לאחר מכן, היא החלה להעביר את הידע והטכנולוגיה של החברה - אשר שימשו את הצבא האיטלקי באפגניסטן - לסין. הרשויות האיטלקיות והאירופיות לא ידעו על המהלך, מה שחשפו כיצד בייג'ין עוקפת את מיון ההשקעות החלש באירופה כדי לרכוש טכנולוגיה רגישה.

לפי הדיווח, הרשויות האיטלקיות חוקרות את ההשתלטות על חברת Alpi Aviation Srl ב-2018 על ידי חברה סינית מהונג קונג, שלדבריהם נמצאת בבעלות המדינה הסינית והייתה בתהליך של העברת הקניין הטכני והרוחני של החברה שרכשה לאתר ייצור חדש בסין.

לדברי אנליסטים, ההשתלטות תואמת דפוס של חברות ממשלתיות סיניות שמשתמשות בחברות קש פרטיות לכאורה כחזיתות לרכישת חברות עם טכנולוגיות ספציפיות, שהן מעבירות לאחר מכן למתקנים חדשים בסין. "זה מקרה "לפי הספר" שמדגים את האסטרטגיה של המדינה הסינית, שנדחפה על ידי ממשלת סין", אמר ג'אפ ואן אטן, מנכ"ל חברת המודיעין הכלכלי ההולנדית Datenna, העוקבת אחר השקעות סיניות באירופה.

אירופה חיזקה את הפיקוח על השקעות בעקבות גל רכישות סיניות בשנת 2018, אבל האחריות הסופית מוטלת על ממשלות לאומיות, שצריכות לאזן את רצונן בהשקעה מול דאגות ביטחוניות ואינן מסוגלות לפקח על עסקאות בכל חברה. "אנחנו צריכים לוודא שההשקעות לא יגיעו בסופו של דבר לידיהם של אלו המבקשים לערער את הסדר הבינלאומי או את הערכים הדמוקרטיים המערביים", אמר ולדיס דומברובסקיס, סגן נשיא בפועל של הנציבות האירופית, הגוף המבצע של האיחוד האירופי.

באירופה, חברות עצמן מחויבות בדרך כלל לדווח לרשויות על השתלטויות זרות לבדיקה רשמית, למשל כאשר מדובר באבטחה, אך ההסתמכות על דיווח עצמי מאפשרת לחלק מהעסקאות ללחמוק מהעין. "זו פרצה", אמרה פרנצ'סקה ג'יריטי, אנליסטית במכון מרקטור ללימודי סין, צוות חשיבה בברלין. "סינון פרואקטיבי יותר ידרוש יותר אנשים ומימון".

הרשויות באיטליה טוענות שהן נתקלו בקשרים בין סין והחברה האיטלקית אלפי במהלך חקירה נפרדת. החברה, שבסיסה בעיירה בצפון איטליה, מייצרת מטוסים קלים ומזל"טים קטנים בשם Strix ששימשו את חיל האוויר האיטלקי באפגניסטן, יכולים להינשא בתרמיל, להיפרס במהירות על ידי מפעיל יחיד ולספק מעקב גם בלילה, לפי אתר החברה.

אלפי הופיעה על הרדאר של המשטרה הפיננסית האיטלקית פעמיים מאז 2009 על רקע החשדות שמכרה חלקי מטוסים ומזל"טים לאיראן תוך הפרה של האמברגו. הרשויות גם חקרו את השימוש הבלתי חוקי לכאורה בשדה תעופה. אלפי הכחישה כל עבירה, ואמרה כי לא מכרה כל טכנולוגיה לאיראן שניתן להשתמש בה.

המשטרה טוענת ששני חיפושים במשרדי "אלפי" השנה חשפו את הקשר לסין. ביולי 2018, הם אומרים, חברה שנרשמה בהונג קונג בשם "מארס" חודשיים קודם לכן רכשה 75% ממניות אלפי תמורת 4 מיליון יורו, שווה ערך ל-4.6 מיליון דולר, ולאחר מכן השקיעה עוד 1.5 מיליון יורו. המשטרה טוענת כי מדובר בתשלום יתר משמעותי.

הם עקבו אחר הבעלות של החברה הסינית על אלפי דרך רשת של מתווכים לשתי חברות בשליטת המדינה הסינית: CRRC, ענקית רכבות בשליטה ממשלתית וקבוצת השקעות בשליטת הממשלה המוניציפלית של עיר ליד שנגחאי. זה הוביל את המשטרה למסקנה שהחברה הסינית היא חברת קש שנוצרה כדי להביא את אלפי לשליטת ממשלת סין. "ברור שזו הייתה בעיקר השקעה דורסנית בטכנולוגיה... וסוג זה של השקעה במגזר הזה אסור על פי החוק האיטלקי", אמר החוקר שניהל את החקירה.

המשטרה טוענת שהיא מצאה ראיות לכך שאלפי ניהלה משא ומתן עם הקונים הפוטנציאליים לפני השלמת המכירה על העברת הידע והטכנולוגיה של אלפי לסין. כאמור, העברת טכנולוגיה וייצור צבאיים מחוץ למדינה מחייבת אישור מממשלת איטליה. אנליסטים טוענים כי המשטר בסין משתמש ברכישות כאלה עבור צרכים ספציפיים כדי להפחית את הסתמכותה על טכנולוגיות זרות.

התוכניות להעביר את הייצור למרכז היי-טק בסין הואצו לאחר שמונתה הנהלה חדשה, המורכבת משלושה בכירים סינים ושלושה איטלקים, כך מסרה המשטרה. הרשויות באיטליה בודקות האם אלפי כבר העבירה את הטכנולוגיה והחלה בייצור בסין, כאשר המשטרה טוענת כי ב-2019 אלפי שלחה מזל"ט צבאי לסין למשך יותר משנה, תוך תיאור כוזב שלו כ"דגם מטוס נשלט רדיו" המיועד ליריד ייבוא בשנחאי שנמשך חמישה ימים.

התובעים טוענים כי ששת המנהלים הפרו את החוקים האיטלקיים על ייצוא ציוד צבאי. ממשלת איטליה גם פתחה בחקירה האם היה צריך להודיע ​​לה על המכירה, מאחר ויש לה את הזכות להטיל וטו על השתלטות של קונים שאינם מהאיחוד האירופי על חברות שנחשבות אסטרטגיות במגזרים כמו הגנה ותקשורת. לדוגמא, מוקדם יותר השנה, ממשלת איטליה השתמשה בסמכויות הווטו שלה כדי לעצור את מכירת 70% ממניות יצרנית של ציוד מוליכים למחצה ממילאנו, LPE SpA, לחברה סינית.

בדייוח צוין כי עד כה לא ברור מדוע נרכשה אלפי. סין היא יצרנית מובילה של מל"טים בסיור וחמושים והיא יצואנית המל"טים הגדולה בעולם. ארה"ב, מובילה במזל"טים צבאיים, התייאשה ממכירות זרות בנימוק של חששות התפשטות.

סביר להניח שסין התעניינה פחות במטוס הרחפן עצמו ויותר באלמנט ספציפי, כמו חיישן ראיית הלילה שלו או טכנולוגיית קישור הנתונים שלו, אמר דאגלס בארי, עמית בכיר לחלל צבאי במכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים בלונדון. "אם CRRC היה מעוניין להפוך לשחקן בתחום הרחפנים, התוכנה של הרכב האיטלקי יכולה לספק עמוד שדרה שניתן להגדיל אותו", אמר בארי. "אנחנו יודעים עד כמה סין רוכשת טכנולוגיה. הם שם בחוץ שואבים חברות".

חברת אלפי פרסמה הצהרה בה הכחישה שהיא הפרה חוקים להעברת מידע וטכנולוגיה אסטרטגיים אל מחוץ למדינה. מהחברה נמסר כי מכירת המניות בחברה הייתה שקופה ולפי שוויה האמיתי. החברה סירבה להגיב מעבר לכך. 

חברת הרכבות הסינית CRRC לא הגיבה לבקשות לתגובה, ולא ניתן היה להשיג את תגובתן של החברה "מארס" ושל וקבוצת ההשקעות.