איראן שבה לייצר צנטרטפוגות מתקדמות באתר בו הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם לא הצליחה לפקח ולא קיבלה גישה במשך חודשים, כך אמרו היום (שלישי) בכירים דיפלומטים לעיתון "הוול סטריט ג'ורנל". על פי הדיווח, החזרה ליצור מעוררת חשש בקרב דיפלומטים במערב שאומרים כי טהרן יכול לבנות תוכנית נשק גרעיני סמויה. 

עוד דווח כי כי חידוש הייצור החל באופן מצומצם בסוף אוגוסט במפעל בעיר קראג' השוכנת בצפון המדינה, כ-42 ק"מ מערבית לבירה טהרן, אולם מאז הוגבר הייצור והממשל האיראני אף אישר לייצר מספר לא ידוע של רכיבים הנחוצים עבור אותם צנטרטפוגות. גורם בכיר במערב טען כי איראן ייצרה לפחות 170 חלקי צנטריפוגות מתקדמות מאז חודש אוגוסט. צנטריפוגות אלו משמשות להעשרת האורניום לרמות גבוהות יותר. 

כמו כן, גורמים דיפלומטים המעורים בתוכנית הגרעין האיראנית טענו כי השילטונות בטהרן העבירו במכוון את יצור הצנטריפוגות לאתר בקראג', וצינו כי אין ראיות שחלקים אלו שונעו למקומות אחרים."ללא הבנה בטיב החומרים והציוד שיש בידי האיראנים, יהיה קשה להגיע להסכם יעיל בתמורה להסרת הסנקציות", הזהירו. 

כזכור, באיראן דיווחו בחודש יוני האחרון כי מטוסים לא מאוישים פגעו באותו המפעל. בהמשך דווח ב"ניו יורק טיימס" כי המתקפה על מתקן הגרעין נעשתה על ידי רחפן ששוגר מתוך איראן. הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן טענה כי באירוע לא נגרם נזק ולא היו נפגעים.

בעקבות המתקפה, איראן החמירה משמעותית את נהלי האבטחה במתקן. ומנעה, כך לפי סבא"א, גישה לפקחים ובכך לא הצליחה למלא את כל התנאים אליהם התחייבה כאשר התירה לפקחי הסוכנות לבחון את הציוד הגרעיני במדינה."החלטתה של ​​איראן שלא לאפשר גישה למפעל בקראג' מנוגדת לתנאים המוסכמים של ההצהרה המשותפת שפורסמה ב-12 בספטמבר", נמסר מטעם סבא"א. 

נזכיר, כי בצל הביקורת כנגד המדינה, היא התירה למנכ"ל סבא"א, רפאל גרוסי, בחודש ספטמבר האחרון להכניס פקחים למתקן זה לצרכים טכנים, אולם בסוף אותו החודש חזרה בה וטענה כי מעולם לא נתנה היתר שכזה.

מוחמד זריף ורפאל גרוסי בטהרן (צילום: רויטרס)
מוחמד זריף ורפאל גרוסי בטהרן (צילום: רויטרס)

כזכור, מוקדם יותר החודש הרשויות בצרפת הודיעו כי המדינה ובעלות בריתה מקיימות התייעצויות, זאת כדי להגיע להסכמה רחבה, כיצד יש להגיב לחוסר שיתוף הפעולה האיראני עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. דוברת משרד החוץ הצרפתי אן-קלייר לג'נדרס מסרה כי "צרפת ושותפיה דורשים מאיראן להבטיח את התחייבויותיה, ונמשכות ההתייעצויות לגבי התגובה שתינתן".

דיווח זה מגיע בצל החזרה המסתמנת לשיחות הגרעין בווינה בסוף החודש. ההודעה על כך יצאה, לאחר שמנהיגי המדינות האירופיות השותפות למשא ומתן הגרעין - נשיא צרפת עמנואל מקרון, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, קיימו בשולי ועידת ה־G20 ברומא, פגישה לצורך תיאום עמדות לקראת השיחות.