ארגון "עיתונאים ללא גבולות" הכריז כי הזוכים בפרסי חופש העיתונות לשנת 2021 הם עורכי התחקיר על חברת NSO הישראלית ותוכנת הריגול פגסוס, עיתונאית סינית שכלואה אחרי שפרסמה דיווחים על התפרצות הקורונה ועיתונאית פלסטינית שאינה מורשית לעזוב את שטחי הרשות הפלסטינית.

"פרויקט פגסוס" שחשף את השימוש בתוכנית המעקב של חברת הסייבר NSO קיבל את הפרס בתחום "ההשפעה" שמוענק למי שתורמים "לשפר את חופש העיתונות, עצמאות ופלורליזם או להעלות את המודעות לסוגיות האלה".

הפרויקט, שבו השתתפו יותר משמונים עיתונאים מ-17 כלי תקשורת מ-11 מדינות, החל להתפרסם לפני ארבעה חודשים וחשף כיצד לפחות 11 ממשלות ברחבי העולם השתמשו בתוכנת המעקב פגסוס כדי לעקוב אחרי הטלפונים של עיתונאים, פוליטיקאים, מתנגדי משטר ופעילים חברתיים.

"פרויקט פגסוס הוביל לתגובות רבות ברחבי העולם, אבל כיום עדיין יש מעט מאד שיכול להגן על אזרחים נגד התקפה כזו, ולכן יש עוד הרבה מה לעשות", אמר לורן ריצ'רדס, מנכ"ל ארגון "סיפורים אסורים" שהוביל את התחקיר.

את הפרס על הפגנת אומץ בדיווחים עיתונאיים קיבלה העיתונאית הסינית, ז'אנג ז'אן. היא דיווחה בשידורים ישירים ברשתות החברתיות על המתרחש בעיר ווהאן בהתפרצות הראשונה של נגיף הקורונה בתחילת 2020. "הדיווחים שלה מלבו של מרכז ההתפרצות הראשונית של המגפה היו בין המקורות המרכזיים של מידע עצמאי לגבי המצב הבריאותי בווהאן", נמסר מארגון "עיתונאים ללא גבולות".

במאי 2020, נעלמו עקבותיה של ז'אנג, ובדצמבר שעבר נמסר כי היא נידונה לארבע שנות מאסר על "יצירת בעיות". על פי הדיווחים, בשבועות האחרונים היא נמצאת במצב קשה בשל שביתת רעב והרופאים אף ביצעו בה האכלה בכפייה.

העיתונאית הפלסטינית מג'דולין חסונה, כתבת של ערוץ TRT הטורקי, קיבלה את הפרס בתחום "העצמאות" שמוענק על "התנגדות ללחץ פיננסי, פוליטי, כלכלי או דתי באופן ראוי לציון". לפי הארגון, כאשר חסונה הגיעה לביקור בגדה באוגוסט 2019, חיילי צה"ל הודיעו לה באחד המחסומים כי אסור לה לעזוב את שטחי הרשות בשל "סיבות ביטחוניות". מאז היא המשיכה לדווח מהגדה, כולל על ההפגנות נגד הרשות בקיץ האחרון.

"זוכי הפרס מגלמים את התכונות העיתונאיות האצילות ביותר וגם משלמים על כך את המחיר היקר ביותר", אמר מזכ"ל "עיתונאים ללא גבולות", כריסטוף דלור. "הם ראויים לא רק להערצה שלנו, אלא גם לתמיכה שלנו".