כוחות הביטחון באיראן עצרו היום (שבת) למעלה מ-67 מפגינים שמחו על המחסור החמור במים בעיר איספהאן במרכז המדינה. המחאה החלה ב-8 בנובמבר, כאשר חקלאים רבים הקימו אוהלים בקרבת הנהר "זיאנדרור". זאת בעקבות דרישתם להחזיר את זרימת המים לנהר, כדי לסייע בהשקיית האדמות החקלאיות, לאחר שנים של ניהול שגוי של משאבי המים.

בעקבות הצטרפותם של עשרות אלפי אזרים למחאה והבעת הסולידריות, החלו המחאות לזלוג גם לערים נוספות במדינה, וחלק מהמפגינים אף קראו בקריאות "מוות לדיקטטור" כנגד המנהיג העליון עלי ח'אמנאי. ראש היחידות המיוחדות של המשטר באיראן, אמר כי "העצורים הם סוכנים זרים".

בעקבות כך, כוחות הביטחון התערבו והחלו לפזר את המחאה באלימות. חסן טבאקולי, חקלאי בן 47 מאיספהאן, העיד: "כוחות הביטחון שרפו את האוהלים שלנו והחלו להתיז עלינו גז מדמיע ולירות באוויר, כל זה התרחש מול משפחות עם ילדים קטנים ותינוקות". טבאקולי הוסיף: "מעולם לא חשבתי שיעשו לנו את זה, שירביצו לנו ויירו על חקלאים".

בסרטון שפורסם ברשת הטוויטר ניתן לראות את פיזור ההפגנה על ידי כוחות הביטחון האיראניים במרכז העיר איספהאן:

חסן טבאקולי, אשר הפגין באזור במשך יותר משבועיים, יחד עם מאות חקלאים נוספים, סיפר: "לא נשאר לנו כלום למעט האדמות והפרנסה שלנו. אנחנו רק מבקשים את המים שלנו בחזרה. בבעלותי שלוש דונמים של אדמה חקלאית, שבעבר היו שופעים בגידולי חיטה וירקות, וכעט היא יבשה כבר 15 חודשים".

מחסור במים בכל חלקי המדינה
איראן מתמודדת בשנים האחרונות עם מחסור חמור במים, כאשר הארגון המטראולוגי במדינה מעריך, כי 97% מכלל אזרחי המדינה מתמודדים עם בצורת ברמה מסוימת. המקרה של איספהאן חמור אף יותר, מכיוון שמי הנהר הוסטו דרך צינורות תת-קרקעיים, שהרחיקו את המים הרחק מהאדמות החקלאיות לכיוון מתחמי התעשייה ולעיר קום.

שר האנרגיה לשעבר הזהיר, כי איראן עומדת בפני הקיץ היבש ביותר מזה 50 שנה, וכי המשך המצב יוביך להפסקות חשמל ולהחמרה במחסור המיםט במדינה. כזכור, בחודש יולי האחרון התקיימו מחאות דומות, כאשר פרצו הפגנות נגד המחסור במים בחזור ח'וזסתאן בדרום מערב המדינה.