האם נשות ארה"ב עומדות לאבד את הזכות להפלות? השופטים השמרנים בבית המשפט העליון אותתו היום כי הם צפויים לנצל את הרוב שלהם כדי להתיר הפלות החל מהשבוע ה-15 במקום השבוע ה-24, בהתאם לחוק השנוי במחלוקת במיסיסיפי, כאשר עדיין קיימת האפשרות שהם גם יבטלו לחלוטין את הפסיקה ההיסטורית של רו נגד וייד שעיגנה את הזכות להפלות.

תשעת השופטים - שישה שמרנים ושלושה ליברלים - קיימו היום דיון לשמיעת הטיעונים במסגרת הערעור שהגישה מדינת מיסיסיפי נגד ההחלטה של ערכאה נמוכה יותר לבטל את החוק המדינתי משנת 2018 שאוסר על ביצוע הפלות אחרי השבוע ה-15 להריון. מול נציגי מדינת מיסיסיפי התייצב ארגון בריאות הנשים של ג'קסון, מרפאת ההפלות היחידה במדינה הדרומית, אליו הצטרף גם ממשל ביידן.

מדובר בתיק הבולט ביותר בתחום ההפלות בעשורים האחרונים והוא מהווה איום על הפסיקה של רו נגד וייד משנת 1973 ועל הפסיקה העוקבת מ-1992 בתיק הורות מתוכננת נגד קייסי שהעניקו לנשים את הזכות להפלות וקבעו כי מדינות לא יכולות להגביל הפלות לפני יכולת הקיום של העובר מחוץ לרחם בין השבוע ה-23 לשבוע ה-24.

הפגנה נגד הפלות בארה''ב (צילום:  REUTERS/Jonathan Ernst )
הפגנה נגד הפלות בארה''ב (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst )

במהלך הדיון, שנמשך כשעתיים, הציגו הצדדים את טיעוניהם בעד ונגד החוק של מיסיסיפי ועל סוגיית ההפלות, בעוד השופטים הציגו את שאלותיהם שרמזו על הכיוון שאליו הם עשויים לגשת בפסיקתם. ארבעה מהשופטים השמרנים - קלארנס תומס, סמואל אליטו, ניל גורסוץ' ואיימי קוני בארט - לא הסתירו את עמדתם כי הם תומכים בביטול של רו נגד וייד. תומס תהה אם יש בסיס חוקתי שמתיר הפלות, בעוד שבארט, שמונתה בשלהי כהונתו של הנשיא טראמפ אחרי מותה של רות ביידר גינזבורג, התמקדה בחוקי האימוץ כאמצעי שיאפשר לנשים שאינן רוצות בתינוקות לתת אותם מבלי לבצע הפלה.

גם השופט ברט קוואנו, שבשימוע בסנאט לפני בחירתו הביע תמיכה בהשארת הפסיקה של רו נגד וייד על כנה, ציין היום כי בית המשפט העליון כבר ביטל בעבר תקדימים אחרי שנים רבות. אולם הוא גם תהה אם לא הקונגרס ובתי המחוקקים המדינתיים הם שצריכים לקבוע של מי החיים יותר חשובים - של האם או של העובר. הוא הוסיף כי אם החוק יישאר בסופו של דבר על כנו, יהיו מדינות רבות אחרות שעדיין יאפשרו גישה להפלות.

נשיא בית המשפט העליון, ג'ון רוברטס, שנחשב לסמן המתון של השמרנים, סימן כי הוא יהיה מוכן להשאיר את החוק של מיסיסיפי על כנו ולקבוע את הרף להפלות על 15 שבועות, ואף מתח ביקורת על נציגי מיסיסיפי שדרשו לבטל את רו נגד וייד רק אחרי שבית המשפט העליון הסכים לטפל בעתירה. לטענת רוברטס, המעבר מ-24 שבועות ל-15 שבועות לא מהווה "ניתוק דרמטי" מיכולת הקיום של העובר ועדיין מאפשר לנשים מספיק שבועות כדי לקבל את ההחלטה.

מנגד, שלושת השופטים הליברלים - סטיבן ברייר, סוניה סוטומאיור ואלנה קגן - לא הסתירו את עמדתם כי אין מקום לשנות את הפסיקות הקודמות ורמזו כי מדובר במהלך פוליטי בשל השינוי בהרכב של בית המשפט. "האם המוסד הזה ישרוד את הסירחון שהדבר יוצר בתפישה הציבורית כי החוקה והפירוש שלה הם רק מעשים פוליטיים? אני לא רואה כיצד זה אפשרי", אמרה השופטת סוטמאיור.

השופטים צפויים לקיים בימים הקרובים ישיבה סגורה שבה כל אחד מהם יגיד את החלטתו ויסביר את הנימוקים, ולאחר מכן יתחיל התהליך המורכב והממושך של ניסוח ההכרעה עם גיבוש דעת הרוב ודעת המיעוט כאשר השופטים עדיין עשויים לשנות את עמדתם. פרסום הפסיקה הדרמטית צפוי להגיע ביוני או ביולי 2022 וכל תוצאה צפויה להפוך לסוגיה מרכזית בקמפיינים לקראת בחירות האמצע בנובמבר.

הנשיא ג'ו ביידן שב היום על תמיכתו בזכות להפלות, על אף היותו קתולי מאמין. "אני תומך ברו נגד וייד. אני חושב שזו עמדה הגיונית ואני ממשיך לתמוך בה", אמר לעיתונאים.