נציגים של בני הרוהינגה במיאנמר הגישו היום (שלישי) תביעת ענק על סך של 150 מיליארד דולר נגד פייסבוק בטיעון שהרשת החברתית אפשרה להפיץ דברי שנאה נגד המיעוט המוסלמי. "פייסבוק סחרה בחיי הרוהינגה למען חדירה לשוק המקומי", נאמר בתביעה.

פרקליטים שמייצגים פליטים מהרוהינגה הגישו את התביעה לבית משפט בבריטניה, כאשר בין השאר נטען כי האלגוריתם של פייסבוק "העצים את השנאה כלפי הרוהינגה" וכי החברה לא הסירה פוסטים או מחקה חשבונות עם הסתה נגד המיעוט ולא הציבה בודקי עובדות על אף שהמצב הפוליטי במיאנמר היה ידוע.

במקביל, הוגשה תביעה דומה גם לבית המשפט בסן פרנציסקו, שבה נאמר כי פייסבוק "הייתה מוכנה לסחור בחיים של בני הרוהינגה למען חדירה טובה יותר לשוק במדינה קטנה בדרום מזרח אסיה", וכי הפוסטים נגד המיעוט המוסלמי הסלימו את הרדיפה האכזרית בשנים האחרונות שהגיעה לשיא בדיכוי שבו נרצחו כעשרת אלפים בני אדם בשנת 2017.

בתביעה הוצגו גם דוגמאות לפוסטים מסיתים נגד הרוהינגה. באחד הפוסטים משנת 2013 נאמר כי "עלינו להילחם בהם כמו שהיטלר עשה ליהודים", בעוד שפוסט אחר קרא "לשפוך דלק ולהצית אש כדי שהם יפגשו את אללה מהר יותר".

פליטי רוהינגה במיאנמר (צילום: רויטרס)
פליטי רוהינגה במיאנמר (צילום: רויטרס)

"היקף הרדיפה והאופי האלים שלה השתנו באופן דרמטי בעשור האחרון, הפכו מפגיעה בזכויות אדם ואלימות ספורדית לטרור ורצח עם מסיבי", נכתב בתביעה בארה"ב. "גורם מפתח לשינוי הזה היווה כניסתה של פייסבוק לבורמה בשנת 2011, שתרמה באופן חומרי להתפתחות ולתפוצה של דברי שנאה נגד הרוהינגה, למידע כוזב ולהסתה לאלימות - ויחד הם היוו גורם משמעותי בהנצחתו של רצח העם בסופו של דבר".

עוד נאמר בתביעה כי "פייסבוק היא כמו רובוט שמתוכנת עם משימה סינגולרית: לגדול". "המציאות שלא ניתן להכחיש היא שהגידול של פייסבוק, שמתודלק באמצעות שנאה, פילוג ומידע כוזב, הותיר אלפים חיים הרוסים של בני רוהינגה", כתבו הפרקליטים.

על פי החוק האמריקאי, החברה מוגנת מנשיאה באחריות לתוכן שכתבו הגולשים, אולם התובעים גרסו כי יש להתייחס לחוק המקומי במיאנמר, שבו אין הגנה דומה. בפייסבוק, שכיום נקראת חברת מטא, עדיין לא הגיבו לתביעה.