נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, ועמיתו הרוסי, ולדימיר פוטין, קיימו הערב (שני) שיחת וידיאו על רקע המתיחות הגואה בגבול רוסיה-אוקראינה והאזהרות של מנהיגי המערב כי מוסקבה צפויה לסנקציות כבדות אם תפלוש למדינה השכנה.

שני הנשיאים קיימו שיחת וידיאו של שעתיים, הראשונה ביניהם מאז 9 ביולי, כאשר במרכז הדיון עמד המשבר באוקראינה. בנוסף, ביידן ופוטין דנו בדיאלוג בין המדינות על היציבות האסטרטגית ודיברו גם על התקפות הסייבר עם תוכנות כופרה ועל סוגיות אזוריות כדוגמת המשא ומתן הגרעיני מול איראן.

בצל הדיווחים על תגבור הכוחות הרוסיים בגבול אוקראינה, וההערכות של המודיעין האמריקאי כי רוסיה עלולה לפלוש בתחילת השנה הבאה, ציין הבית הלבן כי הנשיא ביידן "השמיע את הדאגות העמוקות של ארה"ב ושל בעלות בריתה האירופיות לגבי ההסלמה של רוסיה סביב אוקראינה והבהיר כי ארה"ב ובעלות בריתה יגיבו עם צעדים כלכליים תקיפים וצעדים אחרים במקרה של הסלמה צבאית".

השיחה מגיעה על רקע מתיחות שיא סביב אוקראינה על רקע ריכוז הכוחות הרוסיים, כאשר לפי ההערכות של גורמי המודיעין האמריקאים מדובר בהיערכות לפלישה אפשרית של הצבא הרוסי לשטח אוקראינה בראשית השנה הבאה. במוסקבה הכחישו את הטענות, אולם האשימו כי סוללות ההגנה והחיילים האמריקאים במזרח אירופה, יחד עם הכוונה לצרף את אוקראינה לנאט"ו והמשך הפעילות הצבאית של אוקראינה נגד הבדלנים במזרח המדינה, מסכנים את האינטרסים שלהם. 

אמש נמסר כי מנהיגי ארה"ב, בריטניה, גרמניה, צרפת ואיטליה גיבשו אסטרטגיה משותפת שנועדה "לכפות כאב משמעותי וחמור מהכלכלה הרוסית" אם הפלישה אכן תצא לפועל וקראו למוסקבה להרגיע את המתיחות ולהימנע מפגיעה בשלמות הטריטוריאלית של אוקראינה. נשיאת נציבות האיחוד האירופי, אורסולה פון דר ליין, אמרה בצהריים כי תהיה "החרפה והרחבה של הסנקציות הקיימות" אם רוסיה תבצע "תוקפנות נוספת, כולל הפרות של החוק הבינלאומי ופעולות זדוניות כלשהן נגדנו או נגד שכנינו, כולל אוקראינה".

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, שיבח אתמול את הצבא המקומי ואמר כי זהו "כוח מאורגן ביותר ובעל יכולת גבוהה עם ביטחון בפוטנציאל שלו שמסוגל לשבש תוכניות התפשטות כלשהן מצד האויב". "החיילים האוקראינים ממשיכיים להפגין את המשימה החשובה ביותר שלהם - הגנה על החירות והריבונות מפני התוקפן הרוסי", אמר במהלך ביקור בחזית הלחימה במזרח אוקראינה.

שר ההגנה של אוקראינה, אולכסיי רזניקוב, הזהיר כי פלישה רוסית תהיה הרסנית עבור כל יבשת אירופה וקרא לנשיא האמריקאי להפגין עמדה נחושה מול פוטין. בשיחה עם רשת CNN, הוא התריע כי אם הרוסים יפלשו, כארבעה עד חמישה מיליון אוקראינים עלולים לחפש מקלט במדינות האיחוד וכי גם עלול להיות שיבוש משמעותי באספקת המזון לאירופה ולאפריקה.