על רקע הסכמי הגרעין: ארה"ב הטילה היום (שלישי) סנקציות חדשות על תשעה אזרחים איראניים וארבע ארגונים, בשל הפרה חמורה של זכויות האדם, ופעולות דיכוי נגד אזרחים חפים מפשע, יריבים פוליטיים ומפגינים. כמו כן, הופעלו סנקציות נגד ארגונים באוגנדה וסוריה.

הסנקציות האמריקאיות הוטלו על היחידות המיוחדות של כוחות אכיפת החוק של איראן (LEF), ויחידת משנה בתוך הכוחות המיוחדים ללוחמה בטרור (NOPO), בשל היותם אחראים או שותפים לביצוע הפרות חמורות של זכויות אדם במדינה. כמו כן, הסנקציות הוטלו גם על שורת בכירים בכוחות הביטחון השונים באיראן, ביניהם חסן כרמי, מפקד ה-LEF, מוהסן אברהימי מפקד ה-NOPO, וגולמרזה סולימאני, מפקד הבסיג', המהווה את כוח הביטחון המרכזי בתוך איראן, שפועל רבות כנגד מפגינים במדינה.

אנתוני בלינקן על שיחות הגרעין והסיכוי לתקיפה ישראלית באיראן (Reuters)

בנוסף, הסנקציות גם הוטלו מושלת העיר קודס, על היותה אחראית או שותפה לביצוע הפרות חמורות של זכויות אדם. לטענת האמריקאים היא דרשה מהכוחות המזוינים לירות במפגינים לא חמושים בהפגנות נרחבות באיראן בנובמבר 2019. יחד איתה, גם חוקרי משמרות המהפכה עלי חממטיאן ומסעוד ספדרי הוטלו סנקציות, בשל החזקה של רישומים ארוכים של התעללות פיזית באסירים פוליטיים במתקני המעצר של משמרות המהפכה.

יחד איתה, הוטלו גם סנקציות על מוחמד כרמי, גנרל המפקד על הבסיס המבצעי דרום-מזרח קודס של משמרות המהפכה בזאהדאן שבמחוז סיסטן ובאלוצ'יסטן. זא מכיוון שהיה אחראי למעשיהם של קציני משמרות המהפכה שירו ​​תחמושת חיה לעבר סבלי דלק לא חמושים שביקשו לממש את חופש הביטוי שלהם. 

בתוך כך, האמריקאים הטילו סנקציות גם בתי הכלא זהדאן וכלא איספהאן, אשר במשך שנים הוציאו להורג מפגינים חפים מפשע. הטלת הסנקציות אושרה על ידי מחלקת המדינה האמריקאית לפי סעיף 106 של CAATSA, המאפשר לשר החוץ, לרשום אנשים וארגונים כאחראים ל"הרג מחוץ לכותלי בית המשפט, על ידי עינויים או הפרות גסות של זכויות אדם וזכויות אחרות המוכרות ברמה הבינלאומית, שבוצעו נגד יחידים באיראן".