שיחות הגרעין בין איראן למעצמות, שהופסקו בסוף השבוע שעבר בווינה לאחר שהגיעו למבוי סתום, יתחדשו מחר. הראשונה שמיהרה למסור על כך הייתה הסוכנות האיראנית תסנים.

האיראנים הביעו מצדם הסכמה לחידוש השיחות עוד קודם, אבל בצד המערבי היו היסוסים לגבי השאלה אם המשלחת האיראנית אכן תפגין הפעם גישה יותר ריאליסטית.

אנתוני בלינקן על שיחות הגרעין והסיכוי לתקיפה ישראלית באיראן (Reuters)

שר החוץ של איראן אמיר עבדללוהיאן מסר אחרי שיחה שקיים עם שר החוץ של האיחוד האירופי האחראי לכינוס השיחות ז'וזף בורל כי "אנחנו רציניים בקשר להגעה להסכם טוב. כל עסקה צריכה להיות מקיפה, כדי שאנשים ירגישו את תוצאותיה בדרך מוחשית. אמרתי לבורל במפורש שהדיווחים על העשרת האורניום ב־90% הם שקר מוחלט".

דובר משרד החוץ הצרפתי אמר בנושא כי "הזמן דוחק. ההצעות של איראן בשבוע שעבר לא היוו בסיס מתקבל על הדעת להגעה מהירה להסכם. כל המשלחות, פרט לאיראן, לא רצו להמשיך את המשא ומתן על בסיס זה. עם זאת, אחרי שחזרו לבירותיהם לצורך התייעצויות, כל המשתתפים ביקשו מהמתאם האירופי להציע תאריך לחידוש השיחות השבוע".

נושא שיחות הגרעין ושאלת איראן בכלל עלו אמש בשיחתם של הנשיאים ולדימיר פוטין וג'ו ביידן. במקביל נפגש במוסקבה סגן שר החוץ וראש צוות המשא ומתן האיראני לשיחות הגרעין עלי באגרי עם סגן שר החוץ הרוסי סרגיי ריאקוב. לפי ההודעה הרשמית השניים שוחחו על ההתפתחויות האחרונות בשיחות הגרעין. במאמר שפרסם בעיתון רוסי "קומרסאנט" כתב עבדללוהיאן כי בעוד שארצו "נחושה" להגיע ל"הסכם טוב", על ארה"ב, בריטניה, צרפת וגרמניה להבין כי "החלון למשא ומתן לא יהיה פתוח לעד".

על רקע התקיפות הישראליות בסוריה ושיחות הגרעין, יגיע שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב לישראל ויפגוש בכירים בהנהגת המדינה. לברוב ינחת ביום ראשון וישהה באזור עד יום שלישי, כשהוא צפוי לבקר גם ברשות הפלסטינית.

בינתיים, הביע ראש ה־CIA וויליאם ברנס את דעתו השלילית על שיחות הגרעין ואמר: "בהתבסס על תוצאות סבב שיחות הגרעין החדש, אתה יודע כי האיראנים אינם לוקחים את השיחות ברצינות בשלב הזה. זו הייתה תוצאה לא מעודדת למדי".

דובר מחלקת המדינה האמריקאית נד פרייס אמר מצדו בתדרוך כי מה שחשוב כרגע הוא לשמור על הסנקציות נגד איראן ולחייב את כולם לקיימן. "אמרנו בבירור שהסנקציות נשארות במקומן ויישארו עד שנוכל להשיג חזרה הדדית להסכם הגרעין", הבהיר הדובר.