משרד המשפטים האמריקאי הודיע ​​היום (רביעי) על תפיסה והחרמה מוצלחת של שני מאגרים גדולים של נשק איראני, שכללו 171 טילי קרקע-אוויר ושמונה טילים נגד טנקים, וכן כ-1.1 מיליון חביות של מוצרי נפט איראניים.

האחראי לפעולה המוצלחת הוא הצי האמריקאי, שתפס את הנשק משני כלי שיט תוך כדי פעולות אבטחה ימיות שגרתיות בים הערבי. משמרות המהפכה האיראניים היו אלו שעמדו מאחורי משלוחי הנשק, שיועדו לחמושים החות'ים בתימן.

כמו כן, ארה"ב תפסה באופן דומה מוצרי נפט האיראניים מארבע מכליות ששטו עם עם דגל זר בים הערבי בזמן שהיו בדרכם לוונצואלה. פעולות אלו מייצגות את ההחרמות הגדולות ביותר של משלוחי דלק ונשק מאיראן מצד האמריקאים. 

ממשלת ארה"ב מכרה את מוצרי הנפט שנתפסו בהתאם לצו בית משפט. התמורה נטו של מכירה זו, 26,681,397 דולר לפני ריבית, עשויה להיות מופנית, כולה או חלקה, לקרן הטרור בחסות נפגעי המדינה בארה"ב כעת לאחר שהמקרה נסגר.

"הפעולות של ארה"ב בשני המקרים הללו פוגעות בממשלת איראן וברשתות הפשע התומכות במשמרות המהפכה האסלאמית", אמר עוזר התובע הכללי מתיו ג' אולסן מהמחלקה לביטחון לאומי של משרד המשפטים. "משרד המשפטים ימשיך להשתמש בכל הכלים הזמינים כדי להילחם באיומים שמציבים ארגוני הטרור וכל אלו המבקשים לפגוע בארה"ב ובעלות בריתה".

"המאמצים המשולבים של ה-FBI והשותפים שלנו לתפוס טילים ולמעלה ממיליון חביות נפט מוכיחים את המחויבות שלנו להתגונן מפני ארגוני טרור זרים ולאכוף סנקציות אמריקאיות", אמר עוזר המנהל אלן א' קולר ג'וניור מחטיבת הביון הנגדי של ה-FBI. "החסות של ממשלת איראן לטרור הותירה קורבנות תמימים בעקבותיה, וניסיונותיה לתמוך במשטרים המסוכנים לארצות הברית ובעלות בריתנו ייענו במלוא עוצמתו של החוק. ל-FBI יש נחישות מתמשכת לחייב את ממשלת איראן באחריות לפעולותיה הבלתי חוקיות, ואנו קוראים לכל מי שיש לו מידע על הפרות של סנקציות על איראן לפנות ל-FBI".

כאמור, הפיקוד המרכזי של הצי האמריקני (NAVCENT) תפס את הנשק משני כלי שיט ללא דגל בים הערבי ב-25 בנובמבר 2019 וב-9 בפברואר 2020, בהתאמה. כלי הנשק כללו 171 טילי נ"ט מונחים, שמונה טילי קרקע-אוויר, רכיבי טילי שיוט מתקפה יבשתיים, רכיבי טילי שיוט נגד ספינות, אופטיקה של נשק תרמי ורכיבים נוספים לטילים וכטבמ"ים.

ב-20 באוגוסט 2020, משרד המשפטים הגיש תלונה המבקשת לחלט את כלי הנשק שנתפסו בבית המשפט המחוזי של מחוז קולומביה בארה"ב. בתלונה נטען כי משלוחי הנשק היו חלק מרשת סחר של משמרות המהפכה שנועדה להפיץ נשק אסור לתנועת החות'ים בתימן.

בית המשפט קיבל את בקשת הממשלה למתן פסק דין בהעדר פסק דין וקבע צו חילוט סופי ב-15 בנובמבר. בחוות דעתו, מצא בית המשפט כי הממשלה טענה בצורה מספקת כי כלי הנשק שייכים למשמרות המהפכה וכי משמרות המהפכה מהווה ישות העוסקת בתכנון או ביצוע פשע פדרלי של טרור נגד ארצות הברית.

ב-2 ביולי 2020, ארצות הברית הגישה תלונה במחוז קולומביה בבקשה לחלט את כל המטען של מוצרי נפט על סיפון ארבע מכליות נפט עם דגל זר. התלונה טענה כי מקור הנפט באיראן, ומכירת הנפט היטיבה עם משמרות המהפכה, ישות איראנית שהוטלה עליה סנקציות.

ב-1 באוקטובר 2021, קיבל בית המשפט את בקשת הממשלה וגזר צו חילוט. בחוות דעתו, בית המשפט מצא כי ארה"ב טענה במידה מספקת שמוצרי הנפט מספקים מקור השפעה על משמרות המהפכה מכיוון שנכסים אלו היו קריטיים לקידום ענייני קבוצת הטרור.

פעולות החילוט המוצלחות הללו הן תוצר של המאמצים המתואמים של ממשלת ארה"ב לאכוף סנקציות אמריקאיות נגד משמרות המהפכה והמשטר האיראני.