נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, התריע היום (חמישי) כי הדמוקרטיה העולמית ניצבת בצומת דרכים קריטי והפציר במנהיגים להגביר את מאמציהם להגנה על הדמוקרטיה כשהוא מודה כי גם בארה"ב מתקיים "מאבק מתמשך" על הזהות הדמוקרטית ועל המוסדות. ביידן חנך היום את "פסגת הדמוקרטיות", בהשתתפות מנהיגים של 110 מדינות דמוקרטיות, מפגש ראשון מסוגו שנועד ליישם את הצהרתו של הנשיא האמריקאי מפברואר האחרון כי ארה"ב שבה להנהיג את העולם הדמוקרטי מול משטרים רודניים.

על פי מחלקת המדינה, המפגש אמור לארגן "סדר יום להתחדשות דמוקרטית ולהתמודדות עם האיומים הגדולים שניצבים מול דמוקרטיות כיום באמצעות פעולה משותפת". בנאום הפתיחה, התייחס ביידן לאתגרי הדמוקרטיה, באופן כללי בעולם ובארה"ב בפרט, במיוחד על רקע התפרעויות ה-6 בינואר בגבעת הקפיטול. "הדמוקרטיה האמריקאית נמצאת במאבק מתמשך כדי להגשים את הרעיונות הנשגבים ביותר וכדי לרפא את המחלוקות שלנו, שנוכל להתחייב מחדש לרעיון היסוד של האומה כפי שהתבטא בהצהרת העצמאות", אמר.

ביידן ציין כי מכוני מחקר זיהו היחלשות של הדמוקרטיה ברחבי העולם, וכי המגמות הללו "הועצמו בשל אתגרים עולמיים שהם יותר מורכבים מאי פעם ואשר מצריכים מאמצים משותפים". "דמוקרטיה לא מתרחשת במקרה", אמר. "עלינו לחדש אותה עבור כל דור. וזו הסוגיה הדחופה מצד כולנו, לעניות דעתי. כי המידע שאנחנו רואים מצביע ברובו על הכיוון השגוי".

בניין הקונגרס האמריקאי (צילום: רויטרס)
בניין הקונגרס האמריקאי (צילום: רויטרס)

לדבריו, הסכנות לדמוקרטיה נובעות מלחצים חיצוניים מצד רודנים שרוצים להגדיל את השפעתם בעולם, מצד "קולות שרוצים לעורר את הלהבות של פילוג חברתי וקיטוב פוליטי" ובעיקר בשל "אי שביעות רצון של אנשים בכל העולם מהממשלות הדמוקרטיות, שהם חשים כי הן לא מצליחות למלא אחרי הצרכים שלהן". "לדעתי, זה האתגר שמגדיר את זממנו", הדגיש.

במטרה לחזק את הדמוקרטיה העולמית, הציג ביידן יוזמה נשיאותית חדשה "להתחדשות דמוקרטית" בעלות של 424.4 מיליון דולר בשנה הקרובה. היעדים של היוזמה הם לתמוך בתקשורת חופשית ועצמאית, להיאבק בשחיתות, לתמוך במקדמי רפורמות דמוקרטיות, לקדם טכנולוגיה לטובת הדמוקרטיה ולהגן על בחירות חופשיות והוגנות ותהליכים פוליטיים מול ניסיונות התערבות פנימיים וחיצוניים.

"דמוקרטיה אינה קלה. כולנו יודעים זאת. היא עובדת הכי טוב עם קונצנזוס ושיתוף פעולה. כאשר אנשים ומפלגות שיש להם דעות מנוגדות יושבים יחד ומחפשים דרכים לעבוד יחד, דברים מתחילים לעבוד", אמר ביידן. "אבל זו הדרך הטובה ביותר למצות את הפוטנציאל האנושי ולהגן על כבוד אנושי ולפתור בעיות גדולות. ועלינו להוכיח את זה".

"דמוקרטיות אינן זהות בכל מקום. אנחנו לא מסכימים על הכל", הוסיף ביידן. "אבל הבחירות שאנחנו עושים יחד יגדירו את המסלול של העתיד המשותף שלנו לדורות הבאים. ובתור קהילה עולמית של דמוקרטיה, עלינו להתייצב למען הערכים שמאחדים אותנו".

בין המשתתפות בפסגה, שתימשך גם מחר, ישראל ועיראק הן הנציגות היחידות מהמזרח התיכון, כאשר גם טייוואן הוזמנה, על אף התנגדות סין. הונגריה, החברה באיחוד האירופי, לא הוזמנה לכינוס, אולם פולין, שגם נמצאת בעימות עם מוסדות האיחוד על סוגיות של שלטון החוק, משתתפת במפגש.

ראש הממשלה, נפתלי בנט, ציין בנאומו היום כי הממשלה החדשה בישראל מייצגת יהודים לצד ערבים, שמאל לצד ימין, חילונים לצד מסורתיים ודתיים. הוא גם הטיל על איראן את האחריות לכך שלבנון, סוריה ורצועת עזה קורסות ותושביהן סובלים וקרא לקהילה הבינלאומית לפעול נגד הרפובליקה האסלאמית. "זו חובתנו, כקהילה בינלאומית, לעמוד מול שחיתות, להילחם ברודנות ולבחור בטוב על פני הרע", הצהיר.