רצף מטלטל של 24 סופות טורנדו פגע היום (שבת) בחמש מדינות במרכז ארצות הברית ולפי החשש גבה לפחות 70 הרוגים, לאחר שסופות הטורנדו פגעו במקומות רבים בארקנסו, מיזורי, טנסי, קנטקי ואילינוי. ישנם דיווחים רבים על פצועים ולכודים במקומות שונים ברחבי ארה"ב. בקנטאקי הכריזו על מצב חירום והמשטרה המקומית התריעה כי צפויים הרוגים נוספים. 

מושל קנטקי דיווח כי ככל הנראה כ-50 בני אדם נהרגו בעקבות הטורנדו, וכי ייתכן שמספר ההרוגים עלול להיות גבוה באופן משמעותי. "הדיווחים ממש קורעי לב", אמר. "נזקי הסופה הזו יהיו ככל הנראה הגרועים ביותר שראינו מזה זמן רב". 

סופת טורנדו פגעה במחסני אמזון באילינוי, ארה"ב (צילום: רויטרס)

בארקנסו, לפחות שני אנשים נהרגו וחמישה נפצעו לאחר שטורנדו פגע בבית אבות. בטנסי נהרגו לפחות שלושה ובאילינוי, מחסנים של חברת אמזון ספגו נזק כבד וגג המבנה קרס, ובמקום ישנם פצועים ולכודים. בסך הכל, יותר מ-55 מיליון אנשים ברחבי הארץ נמצאים בסיכון לסופות קשות, ולפחות 157,000 לקוחות איבדו חשמל בשש מדינות.

בארקנסו, כאמור, טורנדו פגע בבית אבות וגרם להרוג אחד ומספר פצועים. מוקדם יותר דווח כי שני אנשים נהרגו, אך חוקר מקרי המוות המקומי עדכן כי נקבע רק ​​מוות אחד. "כולם הוצאו מבית האבות ומקבלים טיפול", אמר ראש העיר בוב בלנקנשיפ. "יש לנו מרכז טריאז' שהוקם בבית הספר המקומי שבו אנשים מטופלים ואחרים הועברו לבתי חולים מקומיים".

לפי שופט מחוז קרייגהד מרווין דיי, אשר היה עד ראייה לטורנדו שפגע בבית האבות וגבה את חייו של אדם אחד: "המבנה פשוט קיבל פגיעה ישירה. התברכנו מאוד שעוד אנשים לא נהרגו. זה היה יכול להיות הרבה יותר גרוע".

כ-12 קילומטר משם, בליצ'וויל, דווח כי אישה נהרגה לאחר שנלכדה בחנות "הכל בדולר" כשהטורנדו פגע בעיר, ולא הצליחה לצאת, כך אמר שריף מחוז מיסיסיפי דייל קוק ל-CNN. 

באילינוי, מחסנים של חברת אמזון ניזוקו באדוארדסוויל. עדיין אין פרטים על מידת הנזק שנגרם ועל מצבם של העובדים במקום, אך CNN דיווח כי בני משפחה של עובדים סיפרו כי הם נלכדו במקום. "הם בעצם היו רגועים. הם רק ניסו להבין איך לצאת", סיפרה אישה שבן דודה עובד במחסנים.  סרטון מהמקום הראה תגובת חירום גדולה. 

מושל אילינוי ג'יי בי פריצקר אמר שהוא פנה לראש עיריית אדוארדסוויל כדי להציע סיוע. "התפילות שלי עם תושבי אדוארדסוויל הלילה, והגעתי לראש העיר כדי לספק את כל משאבי המדינה הדרושים. משטרת אילינוי ושירותי החירום וההצלה מתואמים באופן הדוק עם גורמים מקומיים, ואני אמשיך לעקוב אחר המצב", אמר המושל בציוץ בחשבון הטוויטר שלו.

בטנסי, מספר מבנים ניזוקו ומספר לא ידוע של אנשים נלכדו בסמבורג, לפי מפקד משטרת יוניון סיטי, קארל אולריך. "זו רק קהילה קטנה. היא די משוטחת", אמרה ל-CNN נציגת משרד השריף של מחוז אוביון, ג'ודי פוקנר. סמבורג נמצאת בחלק הצפון מערבי של המדינה, מצפון לממפיס.

גם בקנטקי, המשטרה דיווחה כי ייתכן שישנם הרוגים לאחר סדרת "אירועי טורנדו חמורים" במספר מחוזות. "למרות שלא אושרו הרוגים בשלב זה, צפויים מקרי מוות", כתבו גורמי החירום המקומיים בציוץ בטוויטר. כמו כן דווח על נזק משמעותי במייפילד, עיר של כ-10,000 איש. תמונות הראו נזק שנגרם לבית המשפט של מחוז גרייבס ולכלא הסמוך.

כאמור, עד כה סופות הטורנדו פגעו בארקנסו, מיזורי, טנסי, קנטקי ואילינוי, ובסך הכל, יותר מ-55 מיליון אנשים ברחבי הארץ היו בסיכון לסופות קשות, ולפחות 157,000 לקוחות איבדו חשמל בשש מדינות.

"הסופה הדינמית והרחבה הזו תשפיע על יותר ממחצית המדינה. זה התנגשות קלאסית של המוני אוויר", אמר המטאורולוג של CNN ג'ין נורמן.
"כשהאוויר הקר והארקטי יעלה דרומה, הוא יתנגש עם אוויר חם ולח שיא בדרום, ויעורר סופות קשות במקום שבו המוני האוויר נפגשות".

המרכז לחיזוי סערות התריע מפני סופות אפשריות נוספות במרכז ומזרח ארקנסו, דרום מזרח מיזורי, צפון מערב מיסיסיפי, מערב טנסי, מערב קנטקי, דרום אילינוי ודרום מערב אינדיאנה.

"החששות העיקריים יהיו מסופות טורנדו מזדמנות ומשבי סופת רעמים מפוזרים ומזיקים", נמסר ממרכז חיזוי הסערות, שמסר כי רובן המכריע של הסופות צפוי להתרחש אחרי רדת החשכה. "סופות טורנדו בלילה קטלניות יותר מפי שניים מסופות ביום", אמר המטאורולוג של CNN דייב הנן.

סיכון בינוני לסופות קשות - רמה 4 מתוך 5 - הוצא עבור למעלה מ-2 מיליון בני אדם, כולל בעיר ממפיס, שם יש את ההסתברות הגבוהה ביותר לסופות טורנדו חזקות עם רוחות של לפחות 111 קמ"ש ומעלה. לפי הדיווח ב-CNN, הפעם האחרונה שבה היה סיכון בינוני לסופות קשות בדצמבר הייתה בדצמבר 2019.