לאחר שחודשו ביום חמישי, נמשכו אתמול בווינה שיחות הגרעין עם איראן. שני הצדדים טוענים כי הצד שמנגד הסכים לוויתורים המאפשרים את המשך השיחות, ובינתיים החל ניסוח המסמך הסופי שלהן, פעולה שנתקלת בקשיים רבים.

מקורות במשלחת האיראנית טענו אתמול: "איראן צמודה לטיוטת ההצעות שלה, שהוצגה בשבוע שעבר". ראש צוות המו"מ האיראני עלי באגרי אמר כי הצעות איראן נשארות על השולחן וינחו את המשלחת במהלך הדיונים. "לא היה שום שינוי בעמדה או משיכת טיוטות. הצדדים האחרים הכירו בדרישות איראן והסכימו לדון בהן. לא נקבל שום דבר פחות מהסכם הגרעין שנחתם ב־2015, זה יישאר עבורנו הקו האדום".

בכיר במשלחת האיראנית הוסף בראיון לערוץ חיזבאללה "אל־מיאדין" כי "המעצמות האירופיות הן ששינו במקצת את עמדתן בנוגע להצעות שלנו". לדבריו, מדובר ב"סימן טוב". נשיא איראן אברהים ראיסי הדגיש כי איראן "רצינית" בשיחות הגרעין, כך דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית IRNA. "אנחנו רציניים במו"מ, ואם גם הצד השני יהיה רציני לגבי הסרת הסנקציות, נשיג הסכם טוב. אנחנו בהחלט מעוניינים בכך", אמר ראיסי.

בתגובה לנאומו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שבו לא הוציא מכלל אפשרות חזרה ליחסים טובים ומלאים עם ישראל, אמר ראיסי: "נרמול היחסים של מדינות באזור עם הישות הציונית לא יבטיח ביטחון לא למדינות האזור ולא לישות הציונית". יחד עמו איים בכיר בצבא איראן ב"מחיר כבד לתוקפנות", בעקבות הדיווח על אימונים משותפים לצבאות ארה"ב וישראל, שצפויים לדמות תקיפה על אתרי הגרעין באיראן.

מנגד, בצד האירופי אומרים כי דווקא איראן היא ששינתה את עמדתה. מקור דיפלומטי אירופי אמר: "איראן הודיעה כי היא מוכנה לעבוד לפי הטקסטים שהושגו בסבב הקודם ביוני. זה יעמוד למבחן בימים הבאים".

ראש משלחת רוסיה לשיחות מיכאיל אוליאנוב אמר: "דבריו של הבכיר האירופי קרובים מאוד לאופן שבו אנחנו רואים את המצב. השיחות הנוכחיות הצליחו להסיר כמה אי הבנות מסוף השבוע שעבר". לטענת הנציג הרוסי, "המומחים עמלים על המסמך הסופי. זה ייקח עוד זמן ומאמץ, אך המשתתפים מכוונים למטרה".

עם זאת, גורמים בשיחות המשיכו לטעון אתמול כי לא הרבה השתנה. "אין שום התקדמות, על אף שעות העבודה הרבות", העידו, ותלו את האשמה באי הסכמתה של איראן לחדש את הפיקוח על אתריה הגרעיניים ובמיוחד אתר כאראג', שבו הוסרו המצלמות. "אם איראן לא תבטיח גישה לפקחי סבא"א זה יתפרש כחוסר עניין במו"מ רציני", הבהירו.

ואכן, באירופה פסימיים בנוגע לסיכויים להשיג הסכם. שרת החוץ של גרמניה אנאלינה ברבוק אמרה בתדרוך לעיתונאים: "אין שום התקדמות באופק. חזרנו שישה חודשים אחורה, הכל הוסר מהשולחן והזמן אוזל. אנחנו עובדים במרץ לפתרון דיפלומטי על מנת להציל את הסכם הגרעין".

בתוך כך, בעקבות דבריו של הנשיא מקרון ל"מעריב" ביום שישי, ולפיהם בכוונתו ליזום במהלך כהונתו כנשיא האיחוד האירופי מסגרת שיחות על היציבות והבטחון באזורנו בהשתתפות כל מדינות האזור, כולל ישראל, אמר אתמול בכיר בנשיאות צרפת ל"מעריב" כי הממשל בארצו עבד עם איראן עוד משנת 2019 על קביעת מסגרת חדשה שתדון גם בפעילותה באזור, בתוכנית הטילים שלה ובעתיד הסכם הגרעין.

הבכיר הסביר כי הכוונה היא ליצור מסגרת למשא ומתן אזורי, שבו יהיה על איראן לקבל על עצמה התחייבויות ושבה יוכל להתנהל דיון מועיל על תנאי הבטחון באזור. הגורם הטיל ספק רב ביכולת להגיע למתווה הסכמי הלסינקי (שנחתמו ב־1975 בין המזרח למערב על הביטחון והשלום באירופה) גם במזרח התיכון, אך לדבריו ממשל ביידן הביע תמיכה בהסכם מורחב, ארוך וחזק יותר עם איראן.