הסוף לשיחות הגרעין? הממונה על המו"מ הגרעין מטעם איראן, עלי באגירי, אמר היום (ראשון) לערוץ הטלוויזיה האיראני "PRESS TV" כי "המדינות לא מצליחות למצוא פתרון בנוגע להסרת הסנקציות בשל חילוקי דעות". באגירי ציין עוד כי הסרת הסנקציות של ארה"ב ועניין הגרעין האיראני הם סלע המחלוקת בין שני הצדדים בשיחות בווינה.

"הפערים בין הצדדים נראו באופן ברור בטיוטה האחרונה שהוגשה בתום סבב השיחות השישי בווינה. הפערים הם רבים ומגוונים", הוסיף ואמר כי בימים האחרונים נערכו מספר פגישות עם מומחים ונציגי המדינות בשיחות בווינה על מנת לדון בשינויים וההצעות שהוצעו מצד איראן. 

בריאיון שערך מוקדם יותר הממונה על המו"מ הגרעין המשמש גם כסגן שר החוץ לרשות השידור האיראנית אמר כי האווירה הכללית בשיחות היא "רצינית מאוד" והוסיף כי הוא אופטימי לגבי השגת הסכם סופי. "בכל הנוגע לפעילות הגרעינית של איראן, נחתם הסכם בין הצדדים בכמה מהנושאים, אולם ישנם מספר מחלוקות". 

עלי באגירי (צילום: REUTERS/Shamil Zhumatov)
עלי באגירי (צילום: REUTERS/Shamil Zhumatov)

מקור דיפלומטי אירופי אמר מוקדם יותר היום כי "איראן הודיעה כי היא מוכנה לעבוד לפי הטקסטים שהושגו בסבב הקודם ביוני. זה יעמוד למבחן בימים הבאים".

עם זאת, גורמים בשיחות המשיכו לטעון אתמול כי לא הרבה השתנה. "אין שום התקדמות, על אף שעות העבודה הרבות", העידו, ותלו את האשמה באי הסכמתה של איראן לחדש את הפיקוח על אתריה הגרעיניים ובמיוחד אתר כאראג', שבו הוסרו המצלמות. "אם איראן לא תבטיח גישה לפקחי סבא"א זה יתפרש כחוסר עניין במו"מ רציני", הבהירו.

ואכן, באירופה פסימיים בנוגע לסיכויים להשיג הסכם. שרת החוץ של גרמניה אנאלינה ברבוק אמרה בתדרוך לעיתונאים: "אין שום התקדמות באופק. חזרנו שישה חודשים אחורה, הכל הוסר מהשולחן והזמן אוזל. אנחנו עובדים במרץ לפתרון דיפלומטי על מנת להציל את הסכם הגרעין".

בכיר במשלחת האיראנית אמר לערוץ חיזבאללה "אל־מיאדין" כי "המעצמות האירופיות הן ששינו במקצת את עמדתן בנוגע להצעות שלנו". לדבריו, מדובר ב"סימן טוב". נשיא איראן אברהים ראיסי הדגיש כי איראן "רצינית" בשיחות הגרעין, כך דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית IRNA. "אנחנו רציניים במו"מ, ואם גם הצד השני יהיה רציני לגבי הסרת הסנקציות, נשיג הסכם טוב. אנחנו בהחלט מעוניינים בכך", אמר ראיסי.