היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, התייחס היום (שישי) לשיחות המשא ומתן בין איראן למדינות אירופה וארה"ב ואמר כי "הן לא מתנהלות כשורה. לארה"ב אין עדין דרך חזרה להסכם". בנוסף לכך, אמר סאליבן כי ארה"ב העבירה באמצעות מתווכים אירופאים את דאגתה "מההתקדמות המהירה של טהרן בתוכנית הגרעין".

בנוסף לכך, בכיר בממשל ביידן הזהיר כי "איראן נמצאת זמן קצר מאוד ומדאיג מפיתוח נשק גרעיני". להערכתו, מדובר בתקופה של מספר חודשים וכי מדובר כאמור ב"זמן קצר בצורה בלתי מתקבלת". 

היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן צפוי להגיע בשבוע הבא לישראל לסדרת פגישות בנושא הגרעין האיראני. זאת, על רקע החשש בישראל מהמו"מ על החזרה להסכם הגרעין שמתקיים בווינה - כך אמרו שלושה בכירים ישראלים. סאליבן צפוי להיפגש עם ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ יאיר לפיד. ההערכה היא שסאליבן יבקר גם ברמאללה וייפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. בבית הלבן סירבו להתייחס לנושא.

 סאליבן הוא אחד התומכים בתוך הממשל האמריקני בגישה לפיה אם לא ניתן יהיה לחזור ליישום מלא של הסכם הגרעין, ארצות הברית תנסה להגיע להסכם ביניים עם איראן שיביא להקפאת העשרת האורניום לרמה של 60% בתמורה להקלה של חלק מהסנקציות. 

ג'ייק סאליבן (צילום: REUTERS/Leah Millis)
ג'ייק סאליבן (צילום: REUTERS/Leah Millis)

בקרב הדיפלומטים במדינות אירופה ישנה אכזבה מההחלטה האיראנית לקחת פסק זמן בשיחות ולשוב להתייעצות בטהרן. בעקבות ההפסקה בשיחות, השליח המיוחד של ארה"ב לענייני איראן, רוב מאלי, ישוב לוושינגטון "להתייעצויות", כך מסרה סגנית דוברת מחלקת המדינה האמריקאית.

גורם בישראל שבקיא בפרטים אמר ל"מעריב" כי כפי שהוערך במערכת הביטחון, איראן תעכב חזרה אפשרית למסגרת ההסכם על מנת שבזמן זה תתקדם עוד בתחומים הקשורים להעשרת האורניום וצבירת ידע בתחומים נוספים, כחלק משיפור התנאים שלהם במשא ומתן. 

כזכור,  הממונה על המו"מ הגרעין מטעם איראן, עלי באגירי, אמר מוקדם יותר השבוע לערוץ הטלוויזיה האיראני "PRESS TV" כי "המדינות לא מצליחות למצוא פתרון בנוגע להסרת הסנקציות בשל חילוקי דעות". באגירי ציין עוד כי הסרת הסנקציות של ארה"ב ועניין הגרעין האיראני הם סלע המחלוקת בין שני הצדדים בשיחות בווינה. 

"הפערים בין הצדדים נראו באופן ברור בטיוטה האחרונה שהוגשה בתום סבב השיחות השישי בווינה. הפערים הם רבים ומגוונים", הוסיף ואמר כי בימים האחרונים נערכו מספר פגישות עם מומחים ונציגי המדינות בשיחות בווינה על מנת לדון בשינויים וההצעות שהוצעו מצד איראן. 

פועלים במתקן גרעין (צילום: REUTERS/Caren Firouz )
פועלים במתקן גרעין (צילום: REUTERS/Caren Firouz )

כמו כן שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדוללהיאן קיים השבוע שיחת טלפון עם אנטוניו גוטרש, מזכ"ל האו"ם, שבה הם שוחחו על עניינים אזוריים ושיחות הגרעין. עבדוללהיאן אמר שאיראן מעוניינת ב"הסכם טוב מתוך כוונות טובות", אבל "לא תסבול איומים בשום צורה שהיא, ומדינות המערב צריכות לדעת שלאיומים יש השפעה הפוכה על איראן". אלא שבכיר אמריקאי אמר לסוכנות רויטרס כי "אם תהיה איזושהי האצה בתוכנית הגרעין האיראני, נגיב בהתאם".