שבחים הדדיים: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ערך אתמול (שלישי) מסיבת עיתונאים בבית הלבן על רקע התפשטות זן ה"אומיקרון" במדינה, ושלח הצהרה מפתיעה לקודמו בתפקיד, דונלד טראמפ. ביידן שיבח אותו על כך שדחף לפיתוח החיסון נגד נגיף הקורונה, ועל כך שהתחסן בעצמו במנת הדחף. 

ג'ו ביידן אמר כי "רק לפני מספר ימים הנשיא לשעבר טראמפ הכריז שקיבל את מנת הדחף. ייתכן שזה אחד הדברים הבודדים שהוא ואני מסכימים עליו. האוכלוסייה שהתחסנה במנה השלישית מוגנים מאוד, הצטרפו אליהם, הצטרפו אלינו", והוסיף: "תנו לי להיות ברורים. הודות לממשל הקודם ולקהילה המדעית שלנו, אמריקה הייתה אחת המדינות הראשונות שהחלה להתחסן. בזכות הממשל שלי והעבודה הקשה של האמריקאים, הפכנו אותה להיות למובילה בעולם בקבלת החיסונים".

דבריו של הנשיא ביידן נאמרו יומיים בלבד לאחר סרטון שעורר סערה ברשת, בו נראה טראמפ סופג שריקות בוז צורמות, באירוע בו השתתף בהנחייה ביל או'ריילי, מנחה FOX לשעבר. הנשיא לשעבר טראמפ נשאל האם יתחסן, וכאשר ענה בחיוב כי יתחסן במנת הדחף, הקהל הגיב בשריקות בוז לעברו.

טראמפ לא נשאר חייב וענה: "מדובר בקבוצה קטנה מאוד. עשינו משהו היסטורי, הצלנו עשרות מיליוני חיים ברחבי העולם, אנחנו ביחד, כולנו, לא אני". כאמור דבריו מהווים שינוי עמדה לגבי החיסונים, זאת לאחר שאמר בעבר כי "לא סביר שיקבל את זריקת הדחף".

טראמפ הוסיף: "נגיף הקורונה היה הורס את המדינה בצורה קטלנית אם החיסונים לא היו מפותחים", ובמקביל הדגיש כי הוא מתנגד לעמדה כי יש לחייב את הציבור להתחסן: "אם אתה רוצה להחתסן תתחסן, לא צריך להכריח אף אחד לעשות זאת בכוח".

בתוך כך, במהלך נאומו של ביידן ביום שלישי האחרון, התייחס הנשיא לציבור הלא מחוסן במדינה ואמר כי "אמריקאים לא מחוסנים אחראים לבחירה שלהם, אך הבחירות הללו ניזונות ממידע מוטעה ומסוכן בטלוויזיה, בכבלים ובמדיה החברתית. יש חברות ואנשים שמרוויחים כסף רב על ידי שקרים, ומתירים מידע מוטעה שיכול להרוג אנשים. אני קורא לספקי השקרים והאינפורמציה המוטעית לעצור זאת מיד".

כאמור, על פי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) עד כה, כמעט 73% מאוכלוסיית ארה"ב התחסנה לפחות בחיסון אחד, ו-30% התחסנו במנת הדחף. על פי הערכות המרכז, זן האומיקרון אחראי על כ-3% מסך הנדבקים בקורונה, כאשר רוב המקרים נרשמו במדינת ניו יורק. מאז תחילת המגפה, נרשמו בארה"ב יותר מ-50 מיליון מאומתים לנגיף הקורונה, ויותר מ-800 אלף בני אדם מתו כתוצאה מסיבוכי הנגיף.